Een snufje magie - Lucas Eden RECENSIE

Recensie: Een snufje magie - Lucas Eden

Jula moet in haar vakantie alwéér met haar ouders mee naar een stoffige oude boekenwinkel, op zoek naar eerste exemplaren en bijzondere boeken. Het duurt een eeuwigheid. Maar ineens lijkt het of er een boek oplicht. Gouden letters schijnen uit de kaft, ze pakt het boek, maar al snel pakt haar moeder het uit haar handen en zegt dat ze overal vanaf moet blijven. De verkoper lijkt erg geïnteresseerd in de keuze van Jula en wanneer hij haar het boek ook nog cadeau doet, start voor Jula een groot avontuur.

In Een snufje magie word je meegenomen in een wereld waar magische toverspreuken en uitverkorenen bestaan. Lucas Eden vertelt op een prachtige wijze dat Jula erachter komt dat ze anders is dan andere kinderen. Wanneer ze eraan toe is, verschijnt er een toverspreuk die ze in de nabije toekomst nodig heeft. De toverspreuken die Lucas Eden haar toeschrijft zorgen ervoor dat ze haar vrienden uit de problemen kan houden, dat ze een mysterie kan oplossen en een helpende hand heeft wanneer dit nodig is. Hij voegt letterlijk Een snufje magie toe aan haar leven.

In Een snufje magie maak je ook kennis met de familie van Ben en hun winkel Bens koekies. De kinderen uit het boek helpen vaak in de winkel. Dit is ook wel nodig, want iedere dag verkopen ze in Bens koekies andere koekjes gebaseerd op een feestdag die ergens in de wereld plaatsvindt op dit moment. Zoals hun slogan luidt: ‘Ergens is het feest vandaag!’ Deze toevoeging zorgt ervoor dat iedere dag in het boek wel iets positiefs heeft. Wat helemaal tof is, is dat Lucas Eden alle recepten voor de koekjes die voorkomen in het verhaal, achter in het boek heeft toegevoegd. Alle bijzondere koekjes gebaseerd op feestdagen of gebaseerd op de boeken in de winkel van de ouders van Jula kun je na het lezen dus ook zelf gaan maken.

In Een snufje magie kom je erachter dat je, hoe verschillend je ook bent, samen alles kunt oplossen. Echte vriendschap zorgt ervoor dat je voor elkaar klaarstaat, voor elkaar opkomt en ondanks tegenslagen veel lol kunt hebben. Buiten dit thema komt ook het onderwerp rondom de plastic soep naar voren. Het zit in het verhaal verweven en de hoeveelheid plastic die in de zee terechtkomt, komt kort naar voren. Dit zet je even kort aan het denken. Een goede boodschap om de jonge lezers mee te geven.

Een snufje magie is een betoverend en smakelijk boek. Het is een aanrader voor iedereen die ook wel eens wat magie wil toevoegen aan het leven. Er wordt nog niet gesproken over een deel twee, maar ik zou erg benieuwd zijn naar de toverspreuken die verder nog aan Jula gaan verschijnen!

Recensie: Een snufje magie - Lucas Eden

Een Snufje magie

1  2  3  4  5

Het stadje waar de twaalfjarige Jula woont, wordt in de zomervakantie dagelijks overspoeld door toeristen. Haar ouders, die een boekwinkel runnen, kunnen dus niet op vakantie. Maar Jula vindt dat geen probleem, want haar beste vriend Ben blijft ook thuis. Ze helpt hem vaak in de bakkerij van zijn vader.
    Op een dag krijgt Jula een oud boek in handen, waardoor ze ontdekt dat ze anders is dan andere kinderen. Ze kan toveren! Nou ja… ze kan voorlopig peper, zout en suiker maken.
    Ben heeft ondertussen iets anders aan zijn hoofd. Het lijkt wel of iemand de baan van zijn moeder op de toeristische stoomboot probeert te saboteren.
    Wat is er aan de hand? Ben en Jula gaan op onderzoek uit.