Ochtendgloren - Corina Bomann RECENSIE

Recensie: Ochtendgloren - Corina Bomann

Het is 1948 en de oorlog is achter de rug. Waldfriede maakt zich op voor de wederopbouw maar de nasleep tussen de Sovjet-unie, de Russen en Amerikanen zorgt voor vele obstakels. Lukt het Dr. Louis Conradi en zijn assistente Hanna Richter om het ziekenhuis weer op te bouwen? Tegelijkertijd beginnen de lessen voor de toekomstige verpleegkundigen. Christina, een weesmeisje die door Hanna liefdevol is opgevangen, is daar een van. Ze blijkt echter een trauma met zich mee te dragen. Kan Hanna haar helpen om haar droom om vroedvrouw te worden uit te laten komen?

Ochtendgloren is het lang verwachte en laatste deel van de Waldfriede-serie van bestseller schrijfster Corina Bomann. Hoewel alle delen afzonderlijk te lezen zijn is het aan te raden om, als je deze nog niet gelezen hebt, de andere delen eerst te lezen. Deels omdat je zo meer achtergrond informatie hebt over de hoofdpersonen, het verloop van de oorlog en het wel en wee van ziekenhuis Waldfriede. Daarnaast is het een heel goede serie dus lees vooral alle delen.

Deel één Gloriedagen speelt zich af vanaf 1919. We maken kennis met Dr. Conradi die samen met Hanna Richter het sanatorium Waldfriede weer nieuw leven in blaast en er een goed lopend ziekenhuis van maakt. In deel twee Lichtpunt is het tien jaar later en is Hanna meer op de achtergrond in het verhaal aanwezig. De hoofdrol is weggelegd voor verpleegkunde Lilly en de Joodse arts Rudolph Kirsch en de invloed die de nadere oorlog op hen heeft. Deel drie Avondrood speelt zich weer tien jaar verder af en de oorlog is inmiddels uitgebroken. Waldfriede krijgt het steeds moeilijker en de jonge arts-assistent Helene krijgt steeds meer moeite om haar werk te doen vanwege haar baas die sympathie heeft voor de oorlog. Ochtendgloren begint waar de oorlog is geëindigd maar er is een flinke nasleep. De hoofdrollen zijn weer voor Dr. Conradi en Hanna.

Als je meer boeken van Corina Bomann hebt gelezen dan weet je zodra je met de eerste letter begint wil je het niet meer wegleggen. Zo ook deze serie. Ze schrijft zo makkelijk, boeiend en nergens zakt het in. De details van de omgeving geven je een goed beeld van hoe het destijds was, want Waldfriede en Hanna hebben echt bestaan. Corina Bomann heeft de serie gebaseerd op de kronieken van zuster Hanna. Zij tekende jarenlang het verloop van het reilen en zeilen van het ziekenhuis op. Ze beschrijft tevens alle emoties, angsten en trauma's van de personages heel goed waardoor je echt met ze meeleeft. In elk boek zit er ellende, maar ook hoop, liefde en vriendschap. Een teken dat je moet doorgaan hoe zwaar het ook is op dat moment. Een mooie boodschap.

De Waldfriede-serie is een echte aanrader ook als je nog geen fan bent van Corina Bomann. Het is jammer dat Ochtendgloren het laatste deel is maar het heeft een goed einde waar je zelf je invulling aan kunt geven. Dit deel is weer een lijvig boek, 540 pagina's dus reserveer lekker een week of langer om je mee te laten slepen in het verhaal van Louis Conradi en Hanna Richter.

Recensie: Ochtendgloren - Corina Bomann

Ochtendgloren

1  2  3  4  5

Het meeslepende slotdeel van de geliefde Waldfriede-serie

Vol toewijding zorgt ze voor haar patiënten, vol hoop kijkt ze naar de toekomst: het ontroerende verhaal van een jonge verloskundige in het naoorlogse Berlijn.

Berlijn, 1948. Als de hulpgoederen eindelijk Waldfriede bereiken, slaakt iedereen een zucht van verlichting. De nood is hoog in het zwaar getroffen ziekenhuis, net als in de rest van het belegerde West-Berlijn. Ook voor Christina, een verloskundige in opleiding, is het elke dag een grote uitdaging om haar patiënten te geven wat ze nodig hebben.

Als Christina op een dag de jonge technicus Peter ontmoet, wordt ze halsoverkop verliefd. Hoewel ze diep treurt om haar vader en broer die in de oorlog zijn omgekomen, geeft de liefde haar toch ook hoop voor de toekomst. Tot Peter met een gewaagd plan komt dat hem zomaar het leven zou kunnen kosten, en met hem vele anderen.

• Zij die achterbleef – Jean Kwok

• Professor Prank - Jozua Douglas

• De scheepsdochter - Anne Jacobs