De Rode Woestijn - Paula Isphording RECENSIE

Recensie: De Rode Woestijn - Paula Isphording

Wanneer Yara ontwaakt ligt ze in het zand, een grote woestijn strekt zich rondom haar uit. Als ze plots een zandstorm naar zich toe ziet komen, schiet iemand op een motor haar te hulp. Mex is van haar leeftijd en neemt haar mee naar een dorp in de buurt, maar deze wereld is haar vreemd. Ze herkent geen enkele plaatsnaam en er is geen bereik of internet om contact op te nemen met haar ouders. Samen met Mex besluit ze op zoek te gaan naar een manier om terug te komen naar haar familie en eigen wereld. Ze ondernemen een reis die ze naar mysterieuze plekken brengt, maar veel antwoorden vinden ze niet. Zal Yara ooit haar familie nog terugvinden?

De wereld waarin De Rode Woestijn zich afspeelt heet Möbius en zoals elk goed fantasyboek zit er aan de start van het boek een kaartje van de wereld zodat je even terug kunt bladeren om je te oriënteren: gewoon helemaal top! In eerste instantie lijkt het een vrij zanderige wereld te zijn, maar al snel ontdekt Yara heel andere delen. Ook legt Paula Isphording heel duidelijk en rustig uit hoe de landschappen en gebieden in elkaar zitten, dus zelfs zonder kaartje zou je dit goed kunnen volgen en blijft de verwarring minimaal. Door alle tandwieltjes die overal afgebeeld zijn komt de wereld over als een soort steampunk omgeving, waarbij motoren en klokken wel werken, maar er verder niet veel technologische ontwikkeling is. De schrijfster houdt zich daar echter niet consistent aan, maar daar kun je je beter aan over geven: het is en blijft een fantasieverhaal.

Je volgt in De Rode Woestijn voornamelijk Yara, maar ook Mex komt af en toe aan het woord. De volwassenheid en het gedrag van de twee komt niet echt overeen met hun leeftijd, maar dat maakt wel dat dit boek ook heel goed te lezen is als je wat ouder bent. Heel fijn, daarmee spreekt Paula Isphording een veel bredere groep lezers aan. Ze heeft hoofdpersoon Mex echt veel goede ontwikkeling en achtergrond meegegeven, maar bij Yara lijkt hier soms wat van te missen. Je zou graag wat meer lezen over haar leven thuis en wat meer verbinding willen voelen met haar en met haar opa, die zo ontzettend belangrijk is voor haar.

Gelukkig is dit pas deel één in de serie, dus er blijft nog veel ruimte voor Paula Isphording om haar personages wat verder te ontwikkelen. Het verhaal zelf ontwikkelt zich ook erg goed, met hier en daar wat spannende scènes, kleine zijtakken in het verhaal die netjes afgerond worden en uiteindelijk een spannende opbouwende ontknoping. Het leest hierdoor heel gemakkelijk. De laatste pagina's brengen de lezer echt in verwarring en op die manier blijft er heel veel ruimte voor een volgend boek, waar je eigenlijk meteen aan wilt beginnen.

De Rode Woestijn is een vlot avonturenverhaal, met heel wat bijzondere fantasy-elementen. De laatste pagina's sluiten het zo goed af dat je deel twee meteen wil openslaan en het avontuur van Yara en Mex verder wil volgen. Ondanks dat je af en toe wat mist in de achtergrond en ontwikkeling van de personages is er duidelijk goed nagedacht over het verhaal en is het boek niet alleen voor leeftijdsgenoten van Yara en Mex, maar ook zeker geschikt voor de wat oudere jongeren. De Rode Woestijn is spannend, gemakkelijk te lezen en Paula Isphording heeft een toffe wereld en een erg leuk concept goed uitgewerkt.

De Möbiuskronieken - De Rode Woestijn

1  2  3  4  5

Wanneer Yara plots wakker wordt in een vreemde, roodkleurige woestijn, heeft ze niet veel tijd om in paniek te raken. Voor haar doemt een enorme en ongewone zandstorm op! Gelukkig kan Mex, een jongen op een motor, haar redden uit haar benarde situatie. Waar is ze terechtgekomen en hoe komt ze weer thuis? Yara en Mex besluiten samen op zoek te gaan naar antwoorden. Ze trekken door de verrassende, interessante en soms gevaarlijke wereld Möbius. Van de Rode Woestijn naar de spookachtige Toren van Vervlogen Hoop én verder. Kan Yara de weg naar huis vinden, en komt Mex meer te weten over zijn verloren familie? Een verhaal over habbedronken, verderkijkers, vriendschap en avontuur.

• Zij die achterbleef – Jean Kwok

• Professor Prank - Jozua Douglas

• De scheepsdochter - Anne Jacobs