De verborgen boekwinkel - Evie Woods RECENSIE

Recensie: De verborgen boekwinkel - Evie Woods

In 1921 vlucht de Franse Opaline voor haar broer naar Dublin. Hij wil haar uithuwelijken maar zij wil onafhankelijk en vrij zijn. Ze komt terecht bij een heel bijzonder pand waar ze een boekhandel begint. In 2021 vlucht Martha voor haar geweldige man. Als door een toeval krijgt zij een baan als huishoudster in hetzelfde pand waar Opaline destijds werkte. Op een dag staat er een man voor het raam van haar kamer. Hij meent dat dit vroeger een boekwinkel was maar er is geen spoor van een winkelpand te bekennen. Heeft hij zich vergist? Of is er iets dat magisch aan het pand want die eigenaardigheden die Martha heeft opgemerkt zoals die boeken die plotseling opduiken zijn wel erg vreemd.

De boekwinkel is afgelopen jaren een trendy thema in romanland. Van vrouwen die bedrogen zijn en ergens anders een nieuwe start maken met een eigen boekwinkel in een vuurtoren, boekenbus of charmant oud pand in een idyllisch stadje aan de kust tot historische romans met verborgen schatten of een familiegeheim, het kwam allemaal eens voorbij. De verborgen boekwinkel van Evie Woods is echter van een heel andere orde. De betekenis en magie van boeken en de mooie inzichten maken dit boek tot een pareltje.

De twee verhalen van de Franse Opaline en die van Martha zijn heel mooi met elkaar verweven. Hoewel hetgeen dat ze meegemaakt hebben verschilt is de uitkomst hetzelfde. Beide groeien door alle gebeurtenissen en de enorme moed en kracht die ze ontwikkelen maakt hen tot de mooiste en meest onafhankelijke vrouwen. Voor jezelf opkomen, je niet schikken naar wat anderen van je willen of verwachten is vrijheid. Word niet wie je wilt of moet zijn maar word wie je werkelijk in je hart bent. Evie Woods laat dit doorschemeren in de vele mooie en waardevolle inzichten die je door het hele boek heen gepresenteerd krijgt. De verborgen boekwinkel zakt dan ook nergens in. Het staat vol met beeldende zinnen waar je je eigen betekenis aan kunt geven. Elk hoofdstuk eindigt met een soort cliffhanger zodat je door wilt lezen om te weten te komen hoe het de hoofdpersonen vergaat. De meeste zijn overigens stuk voor stuk mensen waar je meteen empathie en medeleven voor hebt. Madame Bowden is er zo een. Eigenzinnig, scherp, recht voor haar raap. Wellicht onuitstaanbaar voor sommige mensen maar ze heeft het hart op de goede plek en haar handelswijze en uitspraken zijn wijs.

De verborgen boekwinkel van Evie Woods is een aanrader. Het leest makkelijk, de beschrijvingen en inzichten zijn mooi opgetekend en sporen aan tot nadenken. Neem de tijd en doe aan 'slow-reading' lees de inzichten nog eens terug, denk er over na hoe jij ze in je dagelijkse leven kunt toepassen. Welke waarde heeft een boek voor jou? Is het tijdverdrijf, ontspanning, zorgt het voor prikkeling van je fantasie of vind je het gewoonweg heerlijk om weg te dromen in een andere wereld waarvan de auteur een voorzet heeft gedaan en jij het verder mag invullen? Boeken en zeker ook deze zijn waardevol, koester ze.

De verborgen boekwinkel

1  2  3  4  5

Een betoverend verhaal over de magie van boeken en boekwinkels, liefde en het vinden van je plek op deze wereld. Voor de lezers van Matt Haig, Sarah Penner en Nina George.

In een rustige straat in Dublin wacht een verborgen boekwinkel erop om gevonden te worden. 1921. Na haar vlucht voor uithuwelijking komt de Française Opaline terecht in Dublin. Daar vindt ze tot haar vreugde een prachtig pand en begint haar droomboekwinkel. 2021. Martha heeft haar gewelddadige man verlaten en begint opnieuw als inwonend huishoudster bij de eigenzinnige Madame Bowden in haar bijzondere huis in Dublin. Op een dag ontmoet ze Henry, een academicus op zoek naar een verloren manuscript van Charlotte Brontë, dat in een historische boekwinkel te vinden moet zijn. Maar hij kan de zaak nergens vinden. Martha besluit hem te helpen. Wat volgt is een zoektocht naar de verborgen boekwinkel, maar ook naar geluk, liefde en je plek vinden op deze wereld. ‘Het mooie van boeken,’ zei ze, ‘is dat ze je de moed geven om je een groter en beter leven voor te stellen dan je ooit had durven dromen.’

• Zij die achterbleef – Jean Kwok

• Professor Prank - Jozua Douglas

• De scheepsdochter - Anne Jacobs