Ugly Girls - Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck & Sara Ohlsson RECENSIE

Recensie: Ugly Girls - Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck & Sara Ohlsson

Tilde, Jasmine en Eleni zijn heel verschillend en niet bepaald vriendinnen te noemen. Ze zitten gewoon in dezelfde klas en weten van elkaars bestaan af. Tilde is de betweterige buitenstaander, Jasmine het populaire meisje en Eleni de stille 'professor'. Maar wanneer er een Instagram-account opduikt met de naam Ugly Girls, worden de meisjes op school genadeloos afgebeeld, en dat brengt Tilde, Jasmine en Eleni samen om op onderzoek uit te gaan wie er achter het account zit.

Drie auteurs om een boek te schrijven? Dat is vrij veel en het gaat dan ook om een specifieke samenwerking. Drie van de meest populaire YA-auteurs van Zweden hebben de handen in elkaar geslagen om dit boek, en twee vervolgdelen, te schrijven.

Ugly Girls is absoluut een modern jeugdboek. Alles, van de lay-out tot het taalgebruik tot de verschillende thema's die verwerkt zijn in het boek, sluit aan bij de leefwereld van moderne tieners. De toon die de auteurs aanhouden wordt nergens belerend en dat is erg prettig en laagdrempelig. Het boek leest in enkele uren uit en is zeker ook geschikt voor de wat minder vlotte lezers. De zinnen zijn vaak kort en er wordt geen gebruik gemaakt van moeilijke woorden, en de conversaties voelen heel natuurlijk aan.

Ugly Girls is geen echt Young Adult boek, maar neigt eerder naar een tienerboek. Natuurlijk zijn de thema's universeel en kan je daar zelfs als volwassene nog van genieten, maar de schrijfstijl  van Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck & Sara Ohlsson en de korte hoofdstukken zorgen ervoor dat dit jeugdboek uiterst geschikt is voor een wat jonger doelpubliek en de onderlinge relaties tussen de leerlingen sluiten daar ook beter op aan.

Er zijn genoeg thema's die aan bod komen in het boek van Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck & Sara Ohlsson. Pesten, en dan specifiek cyber-pesten, is waarschijnlijk het meest belangrijke. Toch houdt het daar niet op, er zit meer dan een snufje feminisme in en dat is heel prettig om te lezen. De meisjes van de school slaan de handen in elkaar en proberen ook echt het gedrag van een bepaalde leraar onder de aandacht te brengen. Het merendeel van het verhaal speelt zich echt op de school af en daar ligt de focus op. Het thuisleven van de drie hoofdpersonages wordt meegenomen, maar daar wordt niet erg diep op ingegaan. Sowieso is uitdieping van de thema's en de karakters niet het allersterkste punt van Ugly Girls.

Ondanks de vlotte stijl en de belangrijke thema's sprankelt Ugly Girls niet en dat is best jammer. Er is moeilijk de vinger op te leggen wat er dan precies ontbreekt of waardoor dat komt, maar de wow-factor is er gewoonweg niet. Je irriteert je niet tijdens het lezen en je hebt ook zin om door te lezen, maar wanneer je klaar bent, ben je wel weer toe aan wat nieuws zonder nog teveel over Ugly Girls na te denken. De vormgeving van het gehele boek is mooi gedaan, met bijvoorbeeld de geïllustreerde endpages, maar het is jammer dat de chapter art niet wordt doorgezet na de eerste drie hoofdstukken.

Ugly Girls - Ugly Girls

1  2  3  4  5

Als Tilde ontdekt dat haar slechte schoolfoto op een Instagram-account staat dat Ugly Girls heet, schrikt ze enorm. Ze heeft zichzelf nooit als lelijk beschouwd, maar nu ze het vierde meisje van haar school is wier foto is geplaatst, gaat ze aan zichzelf twijfelen.
    Hoewel de meeste scholieren er eerst om moeten lachen, duurt het niet lang voordat alle meisjes bang zijn om het volgende slachtoffer te worden.
    Tilde, Eleni en Jasmine zitten in dezelfde klas, maar praten nauwelijks met elkaar. Tilde is zeer uitgesproken, Eleni observerend en op zichzelf, en Jasmine populair en snel verveeld. Toch besluiten ze samen te werken. Iemand moet toch die rotzak achter Ugly Girls vinden?

• Zij die achterbleef – Jean Kwok

• Professor Prank - Jozua Douglas

• De scheepsdochter - Anne Jacobs