Onderstroom - Linda Jansma RECENSIE

Recensie: Onderstroom - Linda Jansma

Linda Jansma (1967) is een Nederlandse schrijfster. Ze schrijft bij uitgeverij De Crime Compagnie korte verhalen en Thrillers. Ook is ze meermaals genomineerd geweest voor de Crimezone Thriller award.

In Onderstroom maken we kennis met Hester, wiens leven flink is overhoop gehaald door de gewelddadige dood van haar jongste dochter Insa. De dood van Insa is nu 2 jaar geleden en Hester heeft er nog steeds veel moeite mee, niet alleen met de verwerking maar zeker doordat de dader nog niet is gevonden. Haar huwelijk is gestrand en de zeilschool is in financiële problemen. Nu twee jaar later zijn de zeilcursussen weer wat voller geboekt en gloort er hoop aan de horizon.  Dan komt Timo, een goede vriend van Insa, terug voor zeillessen, samen met zijn vader Jelmer die duidelijk een oogje heeft op Hester.
Vervolgens wordt er in de buurt een meisje vermoord en een tweede verwond. De schrik slaat Hester om het hart, begint alles weer opnieuw.....

Onderstroom start met de vondst van een dode vouw in het water en vanaf dat moment heeft Linda Jansma je al te pakken. Vervolgens zijn de hoofdstukken afwisselend vanuit het perspectief van Hester en Timo geschreven. De hoofdstukken vanuit Hester worden steeds begonnen met een cursief gedeelte, wat een terugblik of herinnering is aan Insa. Lopende het lezen van Onderstroom krijg je een goed beeld van de zeilschool en ook het gezin van Hester komt duidelijk in beeld. Linda Jansma weet de personages die er daadwerkelijk toe doen binnen het verhaal goed neer te zetten en ieder hun eigen karakter te geven.

Linda Jansma weet je het verhaal te vertellen aan de hand van de gedachtegangen van Hester en Timo. Deze twee personages hebben een zeer tegengestelde kijk op de gebeurtenissen, mede hierdoor word je nogal eens heen en weer geslingerd in de beweegredenen van acties van verschillende andere personages. Dit levert een lekkere spanning op. Onderstroom is zeker spannend, niet nagelbijtend maar bij vlagen kan je toch echt het boek niet wegleggen voordat je weet wat er nu speelt.

De verhaallijn van Onderstroom heeft een hoog tempo, de ontwikkelingen en verrassingen blijven elkaar opvolgen. De niet al te lange zinnen en relatief korte hoofdstukken dragen daar ook aan bij.Ondanks de start met de dode vrouw is het onderwerp van Onderstroom, "wat is er met Insa gebeurt".  Door alle gebeurtenissen die in het nu spelen, krijg je steeds kleine puzzelstukjes om over dat hoofdonderwerp mee te denken. Dat houd je als lezer bij de les en zeker betrokken bij het hele verhaal.

Linda Jansma heeft met deze thriller een aantal thema's die ze uitwerkt zoals, schuld, rouwverwerking, haat/liefde en vertrouwen. Al deze thema's komen ruimschoots aan bod en hebben ook een behoorlijke plek in het geheel.

Als gezegd is de plotlijn van het verhaal er een die het tempo erin houdt om het nog maar niet over de plottwist te hebben. De plottwist is zonder meer verrassend te noemen. Om daar het fijne van te weten te komen is het boek lezen de enige oplossing.

Onderstroom van Linda Jansma is een prettig leesbaar boek dat je nieuwsgierigheid prikkelt. De opbouw van de spanning zorgt ervoor dat het een pageturner genoemd mag worden.

Recensie: Onderstroom - Linda Jansma

Onderstroom

1  2  3  4  5

Door de gewelddadige dood van haar dochter Insa is Hesters leven vrijwel volledig verwoest, haar huwelijk gestrand en haar zeilschool in financiële moeilijkheden beland. Als na twee jaar alle seizoenscursussen eindelijk weer zijn volgeboekt, komt ook Timo, een goede vriend van Insa, terug naar de school, samen met zijn vader Jens die zijn oog op Hester heeft laten vallen. Dan wordt er in de buurt een meisje vermoord en een tweede zwaar verwond en begint Hester gaandeweg te vermoeden dat Insa’s moordenaar is teruggekeerd. Of nooit is weggeweest…

• Zij die achterbleef – Jean Kwok

• Professor Prank - Jozua Douglas

• De scheepsdochter - Anne Jacobs