De regel van drie - Sam Ripley RECENSIE

Recensie: De regel van drie - Sam Ripley

De regel van drie wacht geduldig en trouw. Eerst kwam hij voor mij, nu komt hij voor jou. De legende van de regel van drie gaat erom dat alle slechte dingen in drieën gebeuren. Drie vrouwen die het ritme van drie denken te ontdekken in hun leven doen er alles aan om te voorkomen dat zij de volgende worden. Lukt het ze om aan de regel van drie te ontkomen?

Als je dit leest ben jij de volgende, daar begint het verhaal mee. Sam Ripley heeft het verhaal opgedeeld in verschillende delen die allemaal vanuit een ander personage geschreven zijn. Je leest deze als een soort dagboek. We beginnen bij Amy, die een heftig leven heeft tot dusverre. Het tweede personage weet perfect samen te vatten hoe het verhaal van Amy overkomt: “Bij Amy daarentegen loopt alles zo door elkaar dat je je telkens afvraagt of het wel echt gebeurd is zoals ze het opschrijft”. Het kost daarom misschien ook wat moeite om door het verhaal van Amy heen te komen. Als lezer weet je niet in hoeverre dit personage betrouwbaar is, zeker door haar drugsgebruik en haar verleden. Ondanks dat is dit onderdeel van het verhaal wel reuze belangrijk voor de rest van het verhaal. Ila en Eve volgen Amy op en bouwen verder op de informatie die hun voorgangers verzameld hebben. Vooral Eve maakt werk van de regel van drie. Zij is vastbesloten om niet gepakt te worden door (de regel van) drie.

De regel van drie is interessant en zo is ook de opbouw van het verhaal. Wanneer je de regel van drie leest, kost het in het begin misschien wat moeite om doorheen te komen. Achteraf realiseer je je hoe ontzettend goed het verhaal opgebouwd en uitgewerkt is, zeker de opbouw van de verschillende personages die informatie hebben over hun voorgangers. Echter mist er een heel erg belangrijk onderdeel van een thriller in dit verhaal; namelijk de spanning. In het verhaal van Eve wordt het heel even spannend maar daar blijft het helaas bij. En dat terwijl Sam Ripley de perfecte ingrediënten voor een kneitergoede en mega spannende thriller bij elkaar heeft weten te verzamelen. Ook is het aan het eind van het verhaal niet heel erg moeilijk om op tijd door te hebben wie de boosdoener is in het hele verhaal. Dus als je nog een spannend en onverwacht einde verwacht, kan dat misschien nog tegenvallen.

De regel van drie, geschreven door Sam Ripley, heeft alle ingrediënten om een pageturner te zijn. Helaas is dit verhaal alles behalve dat. Het is geen spannend verhaal, echter is de opbouw en uitwerking van het verhaal wel erg goed gedaan. Helaas was het einde van het verhaal niet echt verrassend als je goed opgelet hebt. Al met al een prima verhaal maar zeker geen bijzonder goede thriller.

De regel van drie

1  2  3  4  5

Voor de lezers van J.D. Barker, Daniel Cole en alle kijkers van The Blair Witch Project

Daar, zie je haar?
    Dat was Amy.
    Dat is het meisje dat is gestorven.

Eerst geloofde ik niet in De Regel van Drie. Niet meteen. Het was gewoon een verhaal waar iedereen het over had. Een gerucht dat mijn vriend had gehoord over een meisje genaamd Amy. Zij was geobsedeerd geraakt door het getal drie. Ze was een jonge student met een leven vol ongeluk: haar ouders hadden zelfmoord gepleegd nadat haar zus was omgekomen bij een ongeval. Amy was ervan overtuigd dat dit betekende dat zij óók gedoemd was te sterven. Want volgens De Regel van Drie volgen drie tragedies elkaar altijd op. Niemand gelooft zoiets natuurlijk. Maar het ergste van alles is dat ze echt is overleden.

Mijn vriend zei lachend: ‘Ila, slechte dingen gebeuren altijd in drieën,’ en hij heeft gelijk. Want deze keer komt De Regel van Drie achter mij aan, ook al doe ik er alles aan om het te voorkomen. En het ergste van alles? Als je dit leest, ben jij de volgende.

• Zij die achterbleef – Jean Kwok

• Professor Prank - Jozua Douglas

• De scheepsdochter - Anne Jacobs