Salto - Arndís Thórarinsdóttir RECENSIE

Recensie: Salto – Arndís Thórarinsdóttir

De twaalfjarige Álfur lijkt op het eerste gezicht een doodnormaal kind. Samen met zijn vader, moeder en broertje Eiki woont hij in Kópavogur, IJsland. Hij turnt een aantal keer in de week, samen met zijn beste vriend Ragnar. Ze dromen er van om ooit naar Zuid-Amerika te gaan. Toch is er van alles aan de hand met de familie van Álfur. Zijn tante Harpa was ooit de beste turnster van IJsland, maar waarom zien ze haar nooit meer en praat niemand in de familie meer met haar? En waarom praten zijn ouders continu over Eiki en eten ze ineens gluten- en suikervrij gaan eten?

De cover van Salto, met de prachtige illustraties van Linde Faas, spreekt meteen aan en zorgt voor iets bekends. Dit maakt je nieuwsgierig naar het verhaal. Arndís Thórarinsdóttir heeft een fijne schrijfstijl, waardoor je – ondanks de moeilijke IJslandse namen – al snel in het verhaal zit. Als Álfurs ouders hem vertellen dat zijn broertje is gediagnostiseerd met autisme, vindt hij dit flauwekul en is hij vastbesloten om het tegendeel te bewijzen en Eiki van alles te gaan leren. Het is knap hoe Arndís Thórarinsdóttir de liefde en de bijzondere band tussen deze twee broers heeft neergezet.

Hoewel Arndís Thórarinsdóttirs intenties vast goed zijn, is het toch jammer hoe autisme wordt neergezet in Salto. Ondanks de waarschuwing voorin het boek, dat de reactie van bepaalde familieleden voor sommige lezers misschien pijnlijk kan zijn, lijkt het als autisme wordt weggezet als een soort handicap of ziekte. Dit is een gemiste kans, want het hebben van een broertje met autisme had heel mooi neergezet kunnen worden in Salto. De weg naar acceptatie heeft Arndís Thórarinsdóttir ook een plekje proberen te geven in het boek, maar ook hiermee wordt de plank soms wat misgeslagen.

Hoewel het mooi is hoe alles aan het einde van het boek samenkomt, zijn sommige situaties in het boek behoorlijk heftig en misschien niet direct geschikt voor kinderen van ongeveer 10 jaar. Zo gaat het helemaal mis met Álfurs tante Harpa en ziet Álfur dit allemaal van dichtbij. Toch sluit Salto mooi af: "Als ik val, dan sta ik gewoon weer op."

Salto

1  2  3  4  5

Prijswinnend IJslands verhaal over omgaan met autisme

De twaalfjarige Álfur is een heel gewoon kind uit Kópavogur in IJsland. Hij woont samen met zijn vader, moeder en drie jaar oude broertje Eiki. Na school gamet hij met zijn beste vriend Ragnar en maakt hij filmpjes voor op YouTube. De vrienden dromen ervan om wereldberoemde turners te worden en om te gaan backpacken in Zuid-Amerika.

Met Álfurs familie is van alles aan de hand. Zijn tante Harpa was ooit de beste turnster van IJsland, maar niemand in de familie praat meer met haar. Ook is Eiki onlangs gediagnosticeerd met autisme, waardoor Álfurs wereld op zijn kop staat. Zijn ouders houden zich met niets anders bezig: ze praten constant over Eiki, zetten hem op een speciaal dieet en overwegen zelfs om te verhuizen.

Omdat Álfur soms wel de enige lijkt die zijn broertje begrijpt, wordt het zijn missie om hem van alles te leren.

• Zij die achterbleef – Jean Kwok

• Professor Prank - Jozua Douglas