Het spel van de ziel - Javier Castillo RECENSIE

Recensie: Het spel van de ziel - Javier Castillo

Wanneer Miren Triggs nog volop verwikkeld is in de marketingacties voor haar bestseller, ontvangt ze tijdens één van de signeersessies een envelop die haar aandacht trekt. De envelop bevat echter geen fanmail zoals verwacht, maar een polaroid van een gekneveld meisje met daaronder de tekst Gina Pebbles, 2002.

Niet veel later blijkt dat er een gekruisigd meisje is gevonden in een verlaten gebouw in een buitenwijk. Een tweede meisje van bijna dezelfde leeftijd en van dezelfde school. Miren besluit zich op de zaak te storten en samen met haar voormalig docent journalistiek, Jim Schmoer, duikt ze in het verleden om te onderzoeken welk verband er is tussen deze zaken en hoe ze de zoektocht naar Gina kan hervatten.

Het personage van Miren Triggs is weer helemaal terug in deze nieuwe thriller, Het spel van de ziel, van schrijver Javier Castillo. De onderzoeksjournaliste is nog steeds een sterke en zelfstandige vrouw en hierdoor het perfecte hoofdpersonage voor dit genre. Als lezer kenden we haar al uit De zaak Templeton en daar wist ze ons hart te veroveren, haar comeback in een nieuw boek is dan ook een aangename verrassing.

Javier Castillo blijft voor Het spel van de ziel met zijn verhaal in dezelfde sfeer als voorheen en legt de nadruk opnieuw op een, of in dit geval twee, vermiste kinderen. Ook dezelfde personages keren weer terug. Naast Miren Triggs en docent journalistiek, Jim Schmoer is ook inspecteur Ben Miller weer van de partij. Samen zetten ze, net zoals bij De zaak Templeton, weer alles op alles om dit mysterie op te lossen.

Het spel van de ziel is door Javier Castillo geschreven vanuit de ogen van deze belangrijke personages. Per hoofdstuk wordt er afgewisseld, op sommige momenten lopen de verhaallijnen samen en op andere momenten scheiden ze zich weer. Ook wordt er gespeeld met de tijd. Je beweegt tijdens het lezen in de tijd en krijgt zo een totaalbeeld van wat er zich afspeelt in het heden, maar ook wat er gebeurde in het verleden.

Door het wisselen tussen de personages en het spelen met de tijd heeft Het spel van de ziel een rustige opbouw. Er wordt uitgebreid de tijd genomen om elk detail van de zaak te onderzoeken en beetje bij beetje kan je als lezer gaan gokken welke weg ze op zullen gaan. Eens je aan de laatste honderd bladzijden begint gaat het verhaal plots als een trein. De puzzel lijkt in elkaar te vallen en stilaan duiken er antwoorden op. Als je tot dan nog ontspannen op de bank zat, dan ga je als lezer vanaf dat moment letterlijk op het puntje van je stoel (of bank) zitten.

Tijdens het lezen word je meermaals misleid door aanknopingspunten die je op een verkeerd spoor brengen en ga je verschillende theorieën overwegen. Maar bij de ontknoping van het verhaal heb je als lezer het gevoel dat alles op zijn plaats valt en je weer rustig kan ademhalen.

Het spel van de ziel is wederom een spannende thriller van hoge kwaliteit. Het hoofdpersonage Miren Triggs ontwikkelt zich in dit verhaal verder en neemt je als lezer mee in de, soms duistere, wereld van de onderzoeksjournalistiek. Schrijver Javier Castillo brengt je meermaals op een verkeerd spoor en zorgt ervoor dat zijn woorden je in het verhaal zuigen. Het spel van de ziel verdient zonder twijfel een ereplaats op de boekenplank van elke thriller liefhebber!

Het spel van de ziel

1  2  3  4  5

‘Het is genieten geblazen met dit boek, Castillo maakt indruk met de plot, de personages en de stijl. Geschikt voor fans van Joël Dicker, Stieg Larsson

New York, 2011. Een vijftienjarig meisje wordt gekruisigd ­aan­getroffen in een buitenwijk. Miren Triggs, een onderzoeks­journalist voor de Manhattan Press, krijgt onverwachts een vreemde envelop met daarin een polaroid van een andere tiener, gekneveld en geboeid, met enkel het onderschrift: Gina Pebbels, 2002.

Miren Triggs en haar voormalige hoogleraar journalistiek, Jim Schmoer, volgen het spoor van het meisje op de foto terwijl ze de New Yorkse kruisiging onderzoeken. Zo komen ze binnen in een religieus instituut vol geheimen. Miren en Jim moeten antwoorden zien te krijgen op drie raadselachtige vragen: wat is er gebeurd met Gina, wie stuurde de polaroid en, de belangrijkste: zijn de twee verhalen met elkaar verbonden?

• Schrikkeldag - Inge Spaan

• Dwaalspoor - Colin Dexter

• De terugkeer van Rachel Price - Holly Jackson