Het smalle pad van verlangen - Patrick Rothfuss RECENSIE

Recensie: Het smalle pad van verlangen - Patrick Rothfuss

Bast vult zijn dagen met onderhandelen. Niet zomaar onderhandelen, maar hij reikt oplossingen voor problemen aan en probeert verlangens te vervullen. Niet voor iedereen, maar enkel voor de jongsten van het dorp Newarre. In ruil voor zijn diensten vraagt hij erg specifieke zaken die niet altijd makkelijk te verkrijgen zijn, maar de jeugd weet hem te vinden als ze wel iets interessant voor Bast hebben. En dan zijn hun verzoeken even onbeschaamd als Bast zelf.

Het is moeilijk om een samenvatting te schrijven over Het smalle pad van verlangen, want het verhaal is maar een ruime honderd bladzijden en verloopt eigenlijk uiterst traag. Je volgt een dag lang het leven van Bast, een Fae die in een dorp woont tussen de mensen. Doorheen die dag leer je Bast kennen en zijn relatie tot de mensen. Hoe hij er van geniet om van alles op de hoogte te zijn, om het gevoel te hebben iedereen te slim af te zijn en hoe zijn gevoelens hem af en toe verward achterlaten.

Het smalle pad van verlangen is een novelle in de Kronieken van Kvothe. Voor lezers die, net als ondergetekende, geen van de andere boeken uit de serie hebben gelezen, zullen er dus wel onbekende elementen in het boek zitten. In zijn voorwoord adresseert Rothfuss dit gegeven en hij raadt de lezer af om enkel deze novelle te lezen, maar het is zeker mogelijk. Je moet alleen wel de korte inhoud lezen van het boek voor je start en je moet de onbekende factoren onbekend kunnen laten zonder je druk te maken.

De stijl van Het smalle pad van verlangen past absoluut bij het genre literaire fantasy. Patrick Rothfuss schrijft zeker niet voor de lezers die even een snelle hap tussendoor willen. Elk woord, elk komma, elke scherpe zinsnede voelt uiterst bedachtzaam aan en zo lees je het verhaal dus ook. Als je een hoofdstuk hebt gelezen (van bijvoorbeeld ongeveer 25 bladzijden), dan lijkt het wel alsof je tien keer zoveel bladzijden hebt gelezen en daar moet je van houden en volledig in willen meegaan.

Wat Het smalle pad van verlangen echt heel bijzonder maakt en boven een 'normaal' verhaal laat uitstijgen, zijn de illustraties van Nate Taylor. De zwart-witte tekeningen brengen de personages echt tot leven. Van de uitdrukkingen op de gezichten tot het spel met licht en schaduw, over alles lijkt tot in het kleinste detail nagedacht. Dat sluit naadloos aan bij de stijl van Rothfuss, want die weegt ook elk woord en zo lijkt Taylor om te gaan met zijn potloodstreken. Misschien is de chapter art wel het meest intrigerende, met de afbeeldingen die lijken op te lichten in een filmstrook en waar de embrils een prominente plaats innemen.

De uitwerking van het personage Bast neemt het grootste gedeelte van deze novelle in. Hij is gelaagd en intrigerend, en heeft zijn goede en slechte kanten. Je leert van hem houden als lezer, zonder dat je hem veroordeelt. Dat is absoluut de verdienste van Rothfuss. Het fantasy-element blijft vrij beperkt in Het smalle pad van verlangen, al borrelt het wel overal net onder de oppervlakte. Toch gaat het grootste deel van het verhaal over relaties en emoties, omlijst door wat magie en sarcasme.

Ben je nieuwsgierig geworden naar de andere boeken van Rothfuss, dan zijn de andere boeken die in het Nederlands beschikbaar zijn uit de Kronieken van Kvothe serie De naam van de wind en De angst van de wijze. Het derde boek uit de oorspronkelijk geplande trilogie laat al meer dan tien jaar op zich wachten, dus het is de vraag wanneer dat zal verschijnen.

Het smalle pad van verlangen

1  2  3  4  5

Gebonden editie en rijkelijk geïllustreerd met meer dan twintig illustraties, voor de lezers van Ursula Le Guin, George R.R. Martin en Tolkien

Als je naar de bliksemboom komt om met Bast te onderhandelen, is je wereldse geld niet veel waard. Wat echte waarde heeft, zijn heel andere dingen: geheimen en gunsten, leugens, trucs, raadsels en alles wat je hartje begeert.

Volg in de loop van één dag, van zonsopgang tot middernacht, de charmantste fae uit De naam van de wind, terwijl hij plannen maakt, in de problemen komt en zich een weg baant door het kleine stadje Newarre. Hoewel Bast niets geeft om de wetten van de mens, zijn er oudere, diepere wetten die hem binden. En ondanks al zijn slimheid loopt Bast tegen problemen aan die hij nooit had kunnen voorzien. Hij weet namelijk wel hoe hij moet onderhandelen, maar niet hoe het is om bij iemand in het krijt te staan.

• Zij die achterbleef – Jean Kwok

• Professor Prank - Jozua Douglas

• De scheepsdochter - Anne Jacobs