Tijden van amandelbloesem – Carmen Bellmonte RECENSIE

Recensie: Tijden van amandelbloesem – Carmen Bellmonte

Mallorca, eind jaren '20. Ooit had de familie Delgado een wijngaard op het Spaanse eiland. Inmiddels hebben de kinderen allemaal hun eigen leven opgebouwd. Oudste dochter Antonia produceert in Cuba met haar man exclusieve sigaren. Al is het een voortdurende strijd om niet opgeslokt te worden door de grote Amerikaanse samenwerking die de tabaksindustrie op het eiland in zijn greep heeft. Op Mallorca beheert jongste zus Carla de vroegere wijngrond, die tegenwoordig amandelen en abrikozen opbrengt. Broer Leo kan dit maar slecht verkroppen en doet er alles aan toch een toekomst als wijnboer op te bouwen. Ondertussen pakken zich aan de horizon de donkere wolken van het fascisme samen. Hoe zal de familie Delgado deze woelige jaren doorstaan?

Na Een wijngaard op Mallorca pakt Carmen Bellmonte met Tijden van amandelbloesem de draad van de geschiedenis van de familie Delgado weer verder op. Het is daarmee het tweede deel van de oorspronkelijk Duitse serie over de familie, geschreven door het schrijversduo Elke Becker en Ute Köhler. Deze ervaren schrijvers met een liefde voor wijn wonen al jaren op Mallorca en kwamen zo op het idee voor hun Mallorca-saga. De jonge mensen uit het eerste deel zijn inmiddels allemaal volwassen, getrouwd en ouders van een of meer kinderen. Daarmee wordt meteen langzaam de volgende generatie geïntroduceerd, die in de volgende boeken vast en zeker nog een grotere rol gaat spelen. Zeker gezien de belangrijke plotwending aan het einde van Tijden van amandelbloesem met Antonia's oudste dochter in de hoofdrol.

Maar voor het zover is, neemt Bellmonte de lezer mee door de roerige jaren dertig. Het verhaal wisselt tussen Antonia op Cuba, en Carla en Leo op Mallorca. De hoofdstukken van Leo worden trouwens regelmatig overgenomen door zijn vrouw Alba. Zij is in het vorige boek ingetrouwd in de familie Delgado en verdringt haar man als sympathieker en vindingrijker personage met gemak van het toneel. Leo is een stuk minder interessant, zelfs ondanks dat hij heft meest buiten de lijntjes durft te kleuren, en lijkt al vroegtijdig een vervelend oud mannetje te worden. Sowieso is de ontwikkeling van de verschillende familieleden niet het sterkste punt van Tijden van amandelbloesem. Iedereen doet vanalles en ze spreken ook wel uit waarom ze doen wat ze doen, maar Bellmonte maakt het slecht invoelbaar. Er zit weinig passie in de familie, ook al zijn ze elk moment van de dag druk.

Als historische vertelling is Tijden van amandelbloesem dan wel weer overtuigend en meeslepend. Er gebeurt veel in de wereld tussen 1927 en 1942. De beurskrach van 1929 stort de wereld in een economische crisis, Franco neemt als dictator de macht over in Spanje, in Duitsland komt het nazisme op en de politiek op Cuba is een rommeltje. Ruim voldoende om een dik boek mee te vullen, en de familie Delgado staat overal met de neus bovenop. Bellmonte weet goed waar ze het over heeft en zorgt zo dat de lezer op de eerste rij zit bij al deze wereldgebeurtenissen. Het maakt van Tijden van amandelbloesem wel een beetje een hopsende vertelling, die wat hoekig van het ene jaar naar het andere springt, om het tempo van de belangrijke historische ontwikkelingen maar bij te houden. De familie Delgado wordt hierin letterlijk meegesleept.

Toch is Tijden van amandelbloesem boeiend tot op de laatste bladzijde, en is het jammer dat er nog maanden gewacht moet worden op deel drie van de Mallorca-saga (en zelfs nog een jaar op deel vier). Ondanks dat de personages niet helemaal tot leven komen, is het interessant om ze te volgen door de jaren heen. Antonia wordt een stoere moeder van vier met een eigen wijnbusiness, Carla ziet door een tragisch toeval haar droom van een gezin in vervulling gaan, Alba heeft succes als kunstenaar en later als hotelier. Daarbij wonen beide delen van de familie op prachtige eilanden, die kleurrijk worden beschreven door Bellmonte. Tijden van amandelbloesem leest zo makkelijk weg en maakt van Cuba en Mallorca pplekken waar je graag nog wat uurtjes wilt doorbrengen.

De Mallorca saga 2 - Tijden van amandelbloesem

1  2  3  4  5

Het tweede deel van de Mallorca saga, over liefde en verraad rondom de wijngaard van de familie Delgado. Antonia heeft een leven opgebouwd op Cuba, maar ze mist haar familie. Ook de wijngaard is nog niet uit de problemen. Een bruisende familiesaga vol zon, wijn en liefde, voor de lezers van Rebekka Eder, Marie Lamballe en Corina Bomann.

Mallorca, 1929. Het lukt de familie Delgado nog maar net het hoofd boven water te houden. Dochter Antonia is vertrokken naar Cuba en heeft daar met haar man een succesvol bedrijf opgebouwd, samen genieten ze van hun opgroeiende kinderen - ook al mist Antonia haar familie vreselijk. Maar wanneer de maffia een steeds grotere invloed krijgt op het eiland, moet Antonia kiezen tussen vrijheid en veiligheid. Intussen heeft haar zus Clara op Mallorca zo haar eigen problemen, en raakt broer Leo verder verstrikt in duistere zaken. Zal de familie Delgado ook deze woelige periode goed weten te doorstaan?
    Tijden van amandelbloesem is het tweede deel in de bruisende familiesaga vol zon, wijn en liefde. Voor de lezers van Rebekka Eder, Marie Lamballe en Corina Bomann.

• Zij die achterbleef – Jean Kwok

• Professor Prank - Jozua Douglas