Liefs van mij – Jessica Saunders RECENSIE

Recensie: Liefs van mij – Jessica Saunders

Rachel Miller leidt een goed en rustig leven. Ze is een succesvolle advocate, moeder van twee lieve kinderen en echtgenote van Dan. Ze zit een beetje vast in de dagelijkse sleur. Daarnaast is ze ook de jeugdliefde van de inmiddels beroemde acteur Jack Bellow. Wanneer er liefdesbrieven uit haar jeugd gelekt worden in de media, staat alles plotseling op zijn kop. Hierdoor wordt ze gedwongen om haar leven opnieuw te evalueren en keuzes te maken.

Jessica Saunders is er met Liefs van mij in geslaagd een heerlijke feelgood roman te schrijven. Het boek heeft voldoende diepgang en het behandelt enkele belangrijke topics. Centraal staat zelfontdekking. Door confrontaties met haar verleden en voorvallen in het heden, wordt Rachel gedwongen haar huidige pad te heroverwegen en moedige keuzes te maken. Liefde en relaties zijn ook prominente thema's. Het boek verkent verschillende aspecten van de liefde: de nostalgie en romantiek van een spetterende jeugdliefde, de stabiliteit en soms sleur van een huwelijk en de complexe emoties die opduiken wanneer het verleden weer bovenkomt. Sommige aspecten van de verhaallijn zijn wellicht een beetje voorspelbaar, maar dat maakt dit boek niet minder leuk.

Sauders slaagt erin om Rachel te portretteren als een sympathiek en realistisch personage. Ze durft de problemen onder ogen te komen en deinst niet terug van het maken van moeilijke beslissingen. Doorheen het verhaal maakt ze dan ook heel wat persoonlijke groei door. Haar twijfels, angsten en verlangens voelen echt en herkenbaar. Dit maakt het gemakkelijk voor de lezer om zich in te leven en mee te gaan in haar emotionele reis. Verder zijn er nog een aantal personages die ook een belangrijke rol spelen. Ook zij hebben voldoende diepgang en hun eigen achtergrond. Ze zijn er niet louter voor Rachel. In het boek draait het niet enkel om de liefde, ook de vriendschappen zijn hartverwarmend. Het boek toont ook de complexiteit van vriendschappen, inclusief conflicten en verzoeningen die erbij horen. Er zijn momenten waar Rachel en haar vrienden onenigheid hebben, wat bijdraagt aan de realistische weergave van vriendschap.

Een andere sterkte van dit boek is de vlotte schrijfstijl die ervoor zorgt dat het boek makkelijk wegleest. Ook het gebruik van flashbacks is erg leuk. Het verhaal schakelt naadloos tussen het verleden en het heden, waardoor het duidelijk wordt wat precies de aanloop is van de huidige situatie en het geeft meer inzicht. Dit zorgt eveneens voor een dynamisch leesritme.

Liefs van mij is een sterk debuut van Jessica Saunders. Het boek biedt een leuke mix van nostalgie, romantiek en persoonlijke groei. Hoewel sommige elementen wel wat voorspelbaar zijn, slaagt de schrijfster erin om een verhaal neer te zetten dat zowel vermakelijk als hartverwarmend is.

Liefs van mij

1  2  3  4  5

Hartverwarmende feelgoodroman voor de lezers van Emily Henry en Taylor Jenkins Reid.

Rachel Miller heeft haar leven prima op orde. Doordeweeks schittert ze in de rechtszaal, in het weekend moedigt ze langs het voetbalveld haar kinderen aan. Toegegeven, ze leeft wel een beetje op de automatische piloot, maar dat betekent ook dat niks de idylle kan verstoren. Toch?

Dan duiken er ineens oude foto’s en liefdesbrieven op van haar en haar highschoolsweetheart, Jack. Je weet wel, die ex die ze niet meer hoeft te zien, maar die inmiddels een wereldberoemde filmster is geworden. Als de bladen en blogs vol staan met herinneringen aan haar oude ik, moet Rachel op zoek naar een nieuwe versie van zichzelf. Iedereen weet: oude liefde roest niet. Maar Rachels skills op liefdesgebied zijn wél een beetje roestig…

• Zij die achterbleef – Jean Kwok

• Professor Prank - Jozua Douglas

• De scheepsdochter - Anne Jacobs