De vrouwen van het wijndomein - Linda Winterberg RECENSIE

Recensie: De vrouwen van het wijndomein - Linda Winterberg

Henni staat als oudste dochter samen met haar echtgenoot aan het roer van een succesvolle wijnonderneming. Haar zussen Lisbeth en Bille hebben haar na de oorlog bijgestaan en staan nog steeds aan haar zijde. Als op een dag Henni's doodgewaande eerste echtgenoot terugkeert ontstaat er een dilemma. Voor welke man kiest ze? Kunnen haar zussen haar helpen om een keuze te maken? En wat is het beste voor de wijnboerderij dat naast haar familie het allerbelangrijkste in haar leven is?

De vrouwen van het wijndomein is het tweede deel van een trilogie over de zussen Henni, Lisbeth en Bille. Eerder verscheen De zussen van het wijndomein en hoewel je de boeken apart kunt lezen is het aan te raden om met deel een te beginnen omdat je anders een stuk van de achtergrond en onderlinge verhoudingen van de zussen mist. Alles valt meer op zijn plaats als je weet hoe ver ze zijn gekomen en welke trauma's en nare ervaringen ze hebben gehad.

Linda Winterberg heeft een fijne schrijfstijl. Ze heeft veel aandacht besteedt aan de beschrijvingen van het reilen en zeilen op de wijnboerderij. Waar in deel een het voornamelijk ging over Henni die de kneepjes van het vak leerde staat ze, in dit deel staat ze samen met haar echtgenoot, aan het roer van een bloeiende onderneming. Belangrijke beslissingen moeten worden genomen die indirect ook invloed hebben op de andere personages. Hoewel het veel over wijn gaat is de verhaallijn die zijdelings doorloopt zeker de moeite waard. De band van de zussen wordt steeds hechter en de vele beschrijvingen van de emoties en worstelingen van de zussen maakt dat je wilt doorlezen en wilt weten welke beslissingen ze gaan nemen. In je hoofd vormt zich al een beeld hoe jij het zou doen maar zullen Henni, Lisbeth en Bille diezelfde keuze maken? Het boek heeft een feelgood-einde dat wel open is gezien er nog een volgend deel komt. In Duitsland is deze al verschenen. Zal het de zussen voor de wind gaan of krijgen ze opnieuw tegenslagen te verwerken?

De vrouwen van het wijndomein van Linda Winterberg is een heerlijke feelgood roman. Neem een (alcoholvrij) wijntje, wat lekkers erbij en settel je in de tuin, park of balkon en dompel je onder in de rustieke wijngaarden van Wiesbaden. Leef mee met het wel en wee van de zussen Henni, Lisbeth en Bille en verheug je stiekem alvast op deel drie.

Het wijndomein 2 - De vrouwen van het wijndomein

1  2  3  4  5

Het tweede boek in een meeslepende familiesaga waarin drie zussen een wijndomein runnen.

Wiesbaden, 1951. Samen met haar zussen Bille en Lisbeth heeft Henni de wijnfabriek van de familie Herzberg door de moeilijke jaren na de oorlog weten te loodsen. Inmiddels gaat het haar zowel zakelijk als privé voor de wind. Hun mousserende wijn wordt steeds bekender, ze is gelukkig getrouwd met Georg, die de wijnkelder runt, en ze verwachten hun eerste kind. Maar dan keert op een dag haar echtgenoot terug, die tijdens de oorlog in Rusland vocht en als verloren werd beschouwd. Opnieuw staat de toekomst van de zussen en het familiebedrijf op het spel…

De vrouwen van het wijndomein is het tweede boek in een meeslepende serie over drie zussen die ondanks alle tegenslagen hun lot in eigen hand nemen.

• Zij die achterbleef – Jean Kwok

• Professor Prank - Jozua Douglas