Bij hoog en laag – Jacodine van de Velde RECENSIE

Recensie: Bij hoog en laag – Jacodine van de Velde

Mare heeft een moeilijke tijd achter de rug. Terwijl ze voor haar doodzieke moeder zorgde, verliet haar vriend haar voor een baan in Australië. Mare brengt nu de kerstdagen door in het huisje van haar opa en oma in Zeeland. Als ze op een treurige dag aanbiedt bij te springen in een strandtent ontmoet ze Boris, die daar kok is. Ze voelt zich tot hem aangetrokken, en dat gevoel is wederzijds. Langzaam groeit er een liefde, niet alleen voor deze man, maar ook voor het huisje van haar opa en oma en voor Zeeland; zeker als Mare meer over de geschiedenis van haar familie ontdekt. Maar een volgende stap zetten in haar leven blijkt ingewikkeld, ook door Boris' verleden...

Jacodine van de Velde rolde, via een carrière in de kind- en jeugdpsychiatrie, met vertaalwerk de schrijverswereld in. Inmiddels begint ze al aardig naam te maken als schrijver; als winnaar van verhalenwedstrijden, maar ook met de Takkenthee-serie. Voor het verhaal dat ze wilde schrijven voor een volgende schrijfwedstrijd waarin een huisje aan zee voor moest komen, was voor haar geen betere setting te bedenken dan Westkapelle, het dorp waar ze woont. Zo ontstond Bij hoog en laag, een heel fijn feelgood-boek dat je meesleept in het liefdesverhaal tussen Mare en Boris, én Mare en Zeeland.

Van de Velde heeft een heel prettige schrijfstijl, die zowel beeldend als kleurrijk qua taal is. Ze maakt zich er niet makkelijk af een opsomming van gebeurtenissen en dialoog, maar heeft goed nagedacht over haar zinnen en de woorden die ze gebruikt. Waar chicklits soms een beetje simpel kunnen zijn, heb je met Bij hoog en laag een heel rijk boek te pakken. De dialogen zijn sterk en de personages hebben diepgang; zowel hoofdpersoon Mare als tegenspeler Boris is levensecht. Beiden hebben een verleden dat flink bepaalt hoe ze op dit moment in het leven staan. Daar worstelen ze mee, en het botst als ze samen iets op proberen te bouwen.

Bij hoog en laag snijdt zo een lastig thema aan als rouwverwerking, dat op verschillende manieren vorm krijgt. Van de Velde maakt zich hier ook niet makkelijk vanaf en daar zal vast haar achtergrond in de psychiatrie bij van pas gekomen zijn. De gevoelens van Mare en Boris voelen echt en doorleefd aan, wat maakt dat je hart soms voor hen breekt. Bij hoog en laag blijft een fijn feelgood-boek, waar je heerlijk in weg kunt duiken, maar het had ook zomaar heel anders af kunnen lopen voor Mare en Boris.

Sowieso weet Van de Velde haar liefde voor Zeeland over te brengen. Terwijl ze de verbondenheid met de zee in het gevoelsleven van haar hoofdpersonages verweeft, neemt ze ook nog een stukje van de geschiedenis van Westkapelle mee. Maar vooral brengt Bij hoog en laag je het strand en het gevoel van heerlijk met je blote voeten over het zand naar de zee lopen. Na het lezen van dit boek is het best verleidelijk om een vakantie naar deze provincie te boeken om het daar zelf (weer) eens te kunnen ervaren. En in hoeveel boeken die zich afspelen aan zee word je verrast door een gastrol voor charmante alpaca's? Een aanrader dus.

Bij hoog en laag

1  2  3  4  5

Na een moeilijke periode besluit Mare in haar eentje de kerstdagen in het huisje van haar opa en oma in Zeeland door te brengen. Tijdens een wandeling belandt ze in de strandtent waar ze als kind vaak kwam. Daar ontmoet ze Boris, de kok van het paviljoen. Er ontstaat een bijzondere vriendschap tussen hen en wanneer dat voorzichtig uitbloeit tot meer, blijkt de man van weinig woorden juist een heel verhaal met zich mee te dragen. Door een ontmoeting met Wannes, Boris' opa én een oude jeugdvriend van Mares eigen grootvader, ontstaat er echter niet alleen een zoektocht naar de geschiedenis van haar familie, maar ook naar zichzelf. Lukt het Mare om haar weg te vinden wanneer blijkt dat Boris' verleden haar dromen onmogelijk maakt?

• Schrikkeldag - Inge Spaan

• Dwaalspoor - Colin Dexter

• De terugkeer van Rachel Price - Holly Jackson