Trial of the Sun Queen - Nisha J. Tuli RECENSIE

Recensie: Trial of the Sun Queen - Nisha J. Tuli

Wanneer Lor op een dag wakker wordt aan het hof van de Zonnekoning, in plaats van in de gevangenis van de Aurorakoning waar ze al meer dan tien jaar opgesloten zat, heeft ze moeite om te begrijpen waarom ze daar is. Al snel wordt het duidelijk dat ze de tiende kandidaat is om naar de hand van koning Atlas te dingen in een reeks levensgevaarlijke proeven. Haar motivatie om te winnen is eerst gebaseerd op wraak, maar gaandeweg komen er ook andere gevoelens om de hoek kijken...

Trial of the Sun Queen is één van die Young Adult Fantasy romans waar je nietsvermoedend aan start om er daarna nooit meer afscheid van te kunnen nemen tot hij uit is. De credits daarvoor gaan volledig naar Nisha J. Tuli. Ze weet de lezer geboeid te houden en daar dragen verschillende factoren tot bij, maar de manier waarop het verhaal neergezet is, speelt de hoofdrol hierin.

Als we het over de plot van Trial of the Sun Queen hebben, dan is het gevoel wel een beetje dubbel. Je kan geen gaten ontdekken ergens, de gebeurtenissen sluiten mooi op elkaar aan en brengen het tijdsgevoel van de lezer ook niet in de war. Je geniet daardoor met volle teugen van de geloofwaardigheid van het geheel. Het enige minpunt is gewoonweg dat het allemaal vrij voorspelbaar is en weinig vernieuwend aanvoelt. Als dat stukje heel belangrijk voor je is als lezer, dan raak je misschien wel sneller teleurgesteld.

Wanneer je als lezer graag een heerlijk leesbaar boek wil lezen, dan ben je met Trial of the Sun Queen wel aan het goede adres. Nisha J. Tuli houdt de vaart erin en weet precies de juiste toon te vangen in haar tekst. Je leest moeiteloos en het voelt toch niet té makkelijk aan. Je hebt het gevoel als lezer wel serieus genomen te worden en toch nog enigszins je hersenen te moeten gebruiken om alle eindjes aan elkaar te knopen. Het woord verslavend is hier zeker op zijn plaats en het is om die reden moeilijk om het boek tussentijds weg te leggen. Vertaler Mariella Manfré mag hier zeker ook een pluim voor krijgen!

Je leert de wereld waarin Trial of the Sun Queen kennen door stukjes info die aan Lor worden gegeven. Het is niet altijd makkelijk om er een compleet beeld van te krijgen, en het juiste politieke gevoel te duiden. Wellicht spaart Nisha J. Tuli daar nog wat op voor de komende delen in de serie, maar voor nu blijft het af en toe wat vlakker dan je had gehoopt en rijzen er hier en daar vraagtekens bij bepaalde scènes. Opnieuw, waarschijnlijk zal er meer duidelijk worden in het tweede deel van de serie en dat weten we snel genoeg, want Rule of the Aurora King is ondertussen ook al in de Nederlandse vertaling verschenen.

De personages zijn in dit deel zeker nog niet compleet uitgewerkt. Ze zijn aantrekkelijk om over te lezen en interessant genoeg om je te boeien, en dan praten we met name over Lor. Atlas, de Zonnekoning, en Nadir, de zoon van de Aurorakoning, vormen de rest van de driehoek, maar blijven wat meer in het duister.

Het Fantasy-element in Trial of the Sun Queen komt voornamelijk van de Fae die aanwezig zijn in het verhaal. Er wordt niet heel veel nadruk op gelegd en, zoals eerder gezegd, er is geen immense world building of een groot magisch systeem aanwezig, maar borrelt steeds onder de oppervlakte en duikt af en toe in volle glorie op. Dat doet Nisha J. Tuli wel goed, want zo houdt ze het toegankelijk voor niet-geoefende Fantasy-lezers.

Trial of the Sun Queen is een uiterst vermakelijke start van de Artifacts of Ouranos-serie. Je kan direct door in het tweede deel, Rule of the Aurora King, en wellicht worden daar een deel van de vragen opgelost die oprijzen in dit eerste deel.

Artefacts of Ouranos 1 - Trial of the Sun Queen - Limited edition

1  2  3  4  5

Tien jonge vrouwen. Een strijd op leven en dood. Slechts één van hen kan het hart van de Zonnekoning winnen in deze verslavende fantasy.

Deel 1 in een meeslepende romantische fantasy van Nisha J. Tuli voor liefhebbers van Hof van doorns en rozen en De Hongerspelen. Nu te koop als Limited edition. Ook populair op TikTok.

Lor leeft al jaren in de gruwelijke gevangenis van de nietsontziende koning Aurora. Ze heeft nog maar één wens: hem laten boeten voor wat hij haar heeft aangedaan.
    Wanneer Lor onverwacht bevrijd wordt, komt ze terecht in het hof van de rivaliserende Zonnekoning. Daar wacht haar een dodelijke competitie: ze moet met negen vrouwen strijden om zijn hand. Als Lor zijn hart kan veroveren, wordt zij koningin en kan ze eindelijk wraak nemen. Maar de andere kandidates doen er alles aan om haar uit te schakelen. Voorgoed…

• Schrikkeldag - Inge Spaan

• Dwaalspoor - Colin Dexter

• De terugkeer van Rachel Price - Holly Jackson