Het spel van de duivel - Tahereh Mafi RECENSIE

Recensie: Het spel van de duivel – Tahereh Mafi

Alizeh - Het spel van de duivel van Tahreh Mafi is het derde deel in deze reeks over de complexe wereld van djinns en koningen, gebaseerd op Perzische mythologie.

Alizeh is ontvoerd naar Toulan en koning Cyrus heeft haar verteld dat ze met hem moet trouwen, omdat hij een deal heeft met de Duivel Oer-djinn Iblis. Hij vertelt haar dat hij hoe dan ook zal sterven. Als ze niet met hem trouwt, zal Iblis hem doden en als ze wel met hem trouwt, mag zij degene zijn die bepaalt wanneer hij zal sterven. Maar als ze met hem trouwt, zal ze het koninkrijk Toulan krijgen en zo een land krijgen om het volk van de Djinn onder te brengen. Nogal een heftig gegeven voor Alizeh dus. Immers Alizeh, de verloren koningin Arya van de Djinn, zit met de belofte die ze aan haar volk, de onderdrukte Djinn heeft gedaan. Ze zal hun koningin zijn en hen leiden naar vrijheid.

Tahereh Mafi heeft met de reeks Alizeh ingespeeld op een mooie trend om verhalen te vertellen die gebaseerd zijn op oude legenden en mythologische verhalen. Vooral de Oosterse sprookjes, vol magische wezens, doen het goed. Alizeh - De duistere profetie, begon met een belofte van een spannend, dynamisch verhaal en deel twee, Het lot van de Djinn, maakte het zeker waar. Echter bij dit deel drie, Alizeh - Het spel van de duivel, gaat het toch weer de neerwaartse kant op. Simpelweg gezegd: het duurt té lang.

Niet dat Tahereh Mafi niet goed schrijft. Ze heeft juist een sprookjesachtige bloemrijke manier van schrijven, die je helemaal meeneemt de betoverende, maar vreemde wereld van Alizeh in. Maar helaas Het spel van de duivel, geeft de lezer nog steeds geen concrete antwoorden op de vele openstaande vragen. Half het boek gaat over de knappe aantrekkelijke Cyrus, die gekweld rondloopt en gemarteld wordt door Iblis, vanwege diens duistere magie die door zijn lichaam vloeit. Cyrus wordt gedwongen om tegen zijn wil, allerlei vreselijke dingen te doen. Maar die gebeurtenissen hebben in deel één en twee al plaatsgevonden. Het ‘waarom’ wordt niet duidelijk. In Het spel van de duivel, gebeurt er eigenlijk helemaal niets. Eén klein stipje van de sluier wordt opgelicht, zodat je denkt dat Cyrus inderdaad niet zo slecht is als hij iedereen wil laten geloven en dat hij door Iblis gechanteerd wordt, maar tja een beetje sterke man had het misschien wel anders opgelost. Dan gaat een groot deel van het boek ook nog eens over Kamran,  die Cyrus als wraak wil doden, maar constant tegen wordt gehouden door Alizeh of Hazan. Oké hij slaagt er aardig in om Cyrus diverse malen te verwonden, wat weer bijdraagt aan het bijna irritante gedoe, dat Cyrus zo gekweld, gemarteld en gewond blijft rondhobbelen door heel het verhaal heen.

Wat wel weer goed is, is dat Tahereh Mafi, de tweestrijd van Alizeh goed in beeld brengt. Alizeh heeft geen troon, geen leger, ze kan haar magie niet meer oproepen en ze heeft een belofte gedaan aan de Djinn. Ze heeft echter geen plan en eigenlijk helemaal geen idee van wat ze moet doen. Tot overmaat van ramp is het in alle landen bekend geworden dat de verloren koningin terug is en miljoenen djinn zijn op weg naar Toulan. Ze wil dus absoluut niet dat Cyrus gedood wordt, want zonder basis voor een eigen rijk heeft ze een groot probleem. Bovendien ze dacht verliefd te zijn op Kamran, maar Cyrus biedt haar meer en deze gekwelde, maar oh zo aantrekkelijke man, begint onder haar huid te kruipen. En om eerlijk te zijn begint ze ook zo haar bedenkingen te krijgen bij de motieven van Kamran, dus waarom zou ze zich niet op Cyrus richten?

De personages krijgen dus zeker meer diepgang, al blijven er zoals gezegd, nog zoveel vragen open. Wie heeft met Iblis een weddenschap afgesloten; Koning Reza van Toulan of Cyrus? En waar ging die weddenschap over? Waarom moet Cyrus trouwen met Alizeh en waarom moet hij dood? Wat ook vreemd is, is dat Kamran en de groep rond hem zomaar uit Ardounia weg kunnen, terwijl Kamran  problemen heeft in eigen land. De koninklijke raadsheren vinden de prins niet geschikt als nieuwe koning en Zahhak wil Kamran dood hebben. In heel dit deel Het spel van de duivel, wordt daar amper iets over gezegd. Het heet wel “Het spel van de duivel”, maar eigenlijk wordt niet helemaal duidelijk welk spel er dan gespeeld wordt. Helaas het duurt te lang voordat Tahereh Mafi wat feitelijke achtergronden geeft, waardoor wij wat meer inzicht krijgen. Ook op het eind, wanneer Alizeh en Cyrus de Bloedeed uitwisselen, eindigt dit deel weer met veel vragen, want er volgt dus nog een deel vier.

Persoonlijk heb ik goed moeten nadenken over de waardering die ik dit deel van Alizeh zal geven. Met Alizeh - Het spel van de duivel heeft Tahereh Mafi me toch een beetje teleurgesteld. Het blijft allemaal te vaag, ze blijft om de hete brij heen draaien. Maar ja, Tahereh Mafi schrijft wel heel goed en het verhaal blijft je wel intrigeren en de vorige delen waren prima. Al met al ben ik er dan toch op uitgekomen om Alizeh - Het spel van de duivel 4 hartjes te geven. Ik ben nog steeds benieuwd naar deel vier en hoop dat Tahereh Mafi dan met een goede afronding komt, die wat concreter is. Afwachten dus.

Recensie: Alizeh – Het spel van de duivel  - Tahereh Mafi

Alizeh 3 - Alizeh. Het spel van de duivel

1  2  3  4  5

Het derde deel van de Alizeh-serie van de auteur van Touching Juliette!

Eenmaal aangekomen in Tulan om te trouwen met de opvliegende koning Cyrus, begint Alizeh te twijfelen aan de verschrikkelijke verhalen die de ronde doen over hem. Sterker nog, hoezeer ze ook probeert uit zijn buurt te blijven, de aantrekkingskracht die ze voelt is te groot en ze komt elke keer weer bij hem terug. Maar dan komt prins Kamran aan in Tulan. Zullen zijn wraakacties Alizeh en haar toekomstige echtgenoot in gevaar brengen?

• Schrikkeldag - Inge Spaan

• Dwaalspoor - Colin Dexter

• De terugkeer van Rachel Price - Holly Jackson