De bloedrode sluier - Shelby Mahurin RECENSIE

Recensie: De bloedrode sluier – Shelby Mahurin

De bloedrode sluier van Shelby Mahurin is het eerste deel van de nieuwe serie van deze Amerikaanse schrijfster. Het boek is eigenlijk een spin-off van haar Heks & Jager- reeks. Er komen dus veel personages terug, die je uit Heks & Jager kent, als je deze reeks gelezen hebt. Maar De bloedrode sluier is heel goed los van deze serie te lezen.

Welkom in de wereld van Belterra, waar na een heftige opstand de maatschappelijke verhoudingen aardig veranderd zijn. Voorheen werden heksen vervolgd door de chasseurs, de jagers. Nu is magie terug in de wereld en leven de groepen naast elkaar. De jonge Célie was als dochter van adel, een beschermd poppetje. Maar ze heeft ervoor gekozen om de eerste vrouwelijke chasseur te worden. Ze is inmiddels verloofd met Jean Luc, de leider van de chasseurs. Iedereen blijft haar echter nog steeds behandelen als dat kwetsbare zwakke vrouwtje, die ontzien moet worden. Jean Luc’s gedrag begint haar aardig te irriteren en Célie besluit dat als mensen haar niet voor vol willen aanzien, ze haar eigen gang zal gaan, los van de anderen en los van de regels. Ze besluit een reeks moorden te onderzoeken op eigen houtje en daardoor komt ze in contact met Michal. Hij blijkt een vampier te zijn en niet zomaar één, maar de koning. Naast de mensen en heksen, zijn er ook nog vampieren en allemaal hebben ze zo hun eigen agenda en samenleven, blijkt meer problemen met zich mee te brengen dan verwacht.

Met De bloedrode sluier borduurt Shelby Mahurin weer verder op een al gecreëerde wereld en oude personages. De bloedrode sluier is heel goed te lezen, zonder dat je de vorige reeks kent, maar als je die reeks wél kent, dan merk je toch wat vaagheden op. Zoals hiervoor al gezegd komt veel van de Heks & Jager reeks hier weer terug en omdat ik de reeks Heks & Jager wel gelezen heb, kan ik het niet geheel los van elkaar zien. In dit geval is dat een nadeel vind ik. Om een spin-off te schrijven is wel een beetje lef nodig. Je moet een goed verhaal hebben, dat op zichzelf staat, maar toch ook goed aansluit op de oorspronkelijke reeks. De overkoepelende gebeurtenissen in de wereld waarin het verhaal zich afspeelt, moeten wel overeenkomen.

Ik kon het dus niet laten om terug te grijpen. Heks & Jager was oké en wel apart. Echter Célie was in de vorige reeks niet echt een inspirerend personage. Ze was ooit verliefd op Reid, de mannelijke hoofdpersoon in Heks & Jager, maar ze is nu verloofd met zijn beste vriend Jean Luc. Ineens wil ze een chasseur zijn, maar dat past eigenlijk niet echt bij het karakter, zoals ze voorheen werd neergezet. En ineens krijgen de vampieren nu een hele grote rol, die ze in de vorige reeks niet hadden. Kortom, nadeel dus als je gaat vergelijken.

Maar ook als ik mijzelf ertoe dwing om Heks & Jager los te laten en met een frisse blik De bloedrode sluier te lezen, dan nog kan het verhaal me niet echt boeien. Ik vond het een beetje cliché allemaal. Het kwetsbare meisje, dat toch sterk lijkt te zijn, die verliefd wordt op de mysterieuze, ondoorgrondelijke bad boy, die ook nog eens een vampier is. Ja, daar gaan we weer.

Op zich kan Shelby Mahurin wel goed schrijven. Je kunt je wel inleven in de gebeurtenissen. De wereld van Belterra doet wat middeleeuws aan en Shelby Mahurin neemt je direct mee. Maar daar blijft het dan bij. De personages zijn niet vlak, maar helaas ook weer niet uniek. Michal, de koning van de vampieren is een beetje een dubbele persoonlijkheid. Wreed en meedogenloos, maar bij Célie ineens een vriendelijke man, die je eigenlijk niet kunt doorgronden. Célie zelf maakt wel een verandering door, van afhankelijk naar steeds beter voor zichzelf opkomend. Je merkt wel aan haar dat ze uit het keurslijf wil breken waar ze door haar omgeving in is gestopt. Maar toch moet het verhaal nog op gang komen en echte spanning tussen haar en Michal voel ik niet.

De bloedrode sluier van Shelby Mahurin is een magere start van Mahurins nieuwe reeks. Al met al een nogal voorspelbaar, niet echt verrassend verhaal, dat wel op een mooie beeldende wijze verteld wordt. Ik geef het verhaal 3 hartjes en hoop op een intrigerender vervolg.

The Scarlet Veil 1 - De bloedrode sluier

1  2  3  4  5

De bloedrode sluier is een spannende nieuwe romantasyserie van TikTok-ster Shelby Mahurin.

Célie Tremblay heeft altijd braaf gedaan wat er van haar werd verwacht. Iedereen in haar omgeving is dan ook in shock wanneer ze met alle tradities breekt en de eerste vrouwelijke jager in Belterra wordt. Inclusief Jean-Luc, haar verloofde en tevens kapitein van de jagers. Célie is echter vastbesloten zichzelf te bewijzen.

Ze neemt het op zich om een reeks vreemde moorden te onderzoeken, gepleegd op magische wezens die tot op de laatste druppel bloed leeggezogen lijken te zijn. Het onderzoek leidt naar een schuilplaats van vampiers en hun wrede maar bloedmooie koning. Célies angst neemt toe, want hoe dichterbij hij komt, hoe meer ze in de verleiding komt om toe te geven aan zijn duistere honger – en die van haarzelf…

• Schrikkeldag - Inge Spaan

• Dwaalspoor - Colin Dexter

• De terugkeer van Rachel Price - Holly Jackson