Geknipt voor elkaar – Mienke Fijen    RECENSIE

Recensie: Geknipt voor elkaar – Mienke Fijen

Na een zoveelste confrontatie met haar passief-agressieve baas Jules is kapster Lara helemaal klaar met hem. Ze besluit om de sprong te wagen en overtuigt haar collega en partner-in-crime Boyd om samen een kapsalon te openen. De zoektocht naar een geschikt pand leidt hen naar een gezellige straat vol met enthousiaste ondernemers. Onder hen bevindt zich een fietsenmaker, Thijs. Al vanaf hun eerste ontmoeting, waarbij Lara hem bijna van de weg rijdt met haar fiets, voelt Lara iets kriebelen. Helaas blijkt zowel de weg naar een eigen salon als de weg naar Thijs zijn hart vol hobbels te zitten. Zal het Lara lukken om haar leven een nieuwe bestemming te geven?

Geknipt voor elkaar is een vlot feelgood boek. Auteur Mienke Fijen heeft een aangename schrijfstijl die de lezer meesleept in het verhaal en niet meer loslaat. Haar woordkeuze en zinsbouw zorgen voor een perfect tempo. De gebeurtenissen volgen elkaar vloeiend op. Deze combinatie zorgt ervoor dat je de laatste bladzijde omslaat voor je het goed en wel beseft.

Het hoofdpersonage in Geknipt voor elkaar is Lara. Ze is een jonge vrouw die nogal wat problemen heeft met haar wekker ’s ochtends. Het is grappig hoe Mienke Fijen beschrijft dat ze een tweede wekker in de badkamer zet zodat ze wel uit haar bed moet komen. Lara is een vrouw die goed voor zichzelf en haar dierbaren durft opkomen, zoals wanneer haar baas Jules het moeilijk maakt voor Boyd door met het concurrentiebeding te zwaaien. Daarnaast gaat ze door het vuur voor haar broer, hetgeen grotere gevolgen zal hebben dat ze zich ooit kon inbeelden. Nevenpersonages zijn de flamboyante Boyd, Lara’s broer Mick en de verlegen Thijs en zijn broer.

Mienke Fijen schenkt aandacht aan de omgeving en geeft gedetailleerde beschrijvingen. Zo kan je je als lezer een perfect beeld vormen van het pand dat door Mick onder handen worden genomen om omgetoverd te worden tot het kapsalon uit Lara’s dromen. Naast deze beeldende schrijfstijl gebruikt ze veel humor in haar boek. De dialogen in Geknipt voor elkaar zijn vermakelijk. De onverschrokken eerlijkheid waarmee Boyd zegt hoe hij niet op de wereld is gezet om zich vuil te maken is amusant.

In Geknipt voor elkaar wordt er toegewerkt naar een hoogtepunt, de ontluikende relatie tussen Lara en Thijs. Je voelt dat er nog iets te gebeuren staat wat hen op de proef zal stellen. Ondanks de voorspelbaarheid wordt er op een goed tempo toegewerkt naar de onthulling van dit geheim.

Geknipt voor elkaar is een prima feelgood boek om te lezen tijdens de zomer. Ontspannend en onderhoudend.

Geknipt voor elkaar

1  2  3  4  5

‘Geknipt voor elkaar’ van Mienke Fijen is een romantische feelgood over prille liefde, verkeerde keuzes en een nieuwe start. Kappers Lara en Boyd zeggen hun autoritaire werkgever Jules vaarwel en beginnen een eigen kapsalon. Wanneer Jules lucht krijgt van hun plannen, stelt hij alles in het werk om roet in het eten te gooien. Op een dag ontmoet Lara Thijs, de introverte fietsenmaker van verderop in de straat, en langzaam ontstaat er iets moois tussen de twee. Waar Lara in het verleden teleurgesteld is in de liefde, heeft Thijs zo zijn eigen uitdagingen in het leven. Durven ze zich open te stellen voor elkaar?

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens

• Escape from a game 1: Het geheim van spookeiland - Dustin Brady