Glitch Game #2 - Evy Danckers RECENSIE

Recensie: Glitch Game #2 - Evy Danckers

Nadat Nell vast kwam te zitten in de eerste Glitch Game, gaat het leven weer verder. Althans, voor iedereen behalve Nell. Niemand wil haar vertellen wat er is gebeurd of haar medekandidaten echt dood zijn en of Nell schuldig wordt bevonden van moord. Ze wordt door haar vader opgesloten in een klooster en er zit niets anders op dan wachten tot haar achttiende verjaardag. Wie kon bedenken dat Glitch Game #2 dan voor de deur zou staan?

Glitch Game #2 is het vervolg waar iedere lezer van Glitch Game #1 op zat te wachten. Het open einde was precies de juiste trigger om door te willen lezen over deze bizarre game. Glitch Game #1 riep met name walging op. Het verheerlijken van geweld, verkrachting en moord zorgde ervoor dat ook de personages in het spel niet meer konden genieten van de game. Glitch Game #2 is erop gericht om de Glitch Games te stoppen. Te achterhalen wie erachter zit en ervoor te zorgen dat dit niet meer kan gebeuren. Deze omslag, van verheerlijking naar afkeur, is precies wat je als lezer nodig hebt om nog een deel te kunnen lezen.

Waar Glitch Game #1 telkens wisselde van vertelperspectief, wordt Glitch game #2 met name vanuit Nell verteld. Zo nu en dan zijn er korte passages vanuit het NCU (National Cybercrime Unit), maar deze verduidelijken met name de situatie van Nell. Hierdoor wordt het karakter van de hoofdpersoon ook meer uitgediept en krijg je meer inzicht in haar keuzes.

Evy Danckers schrijft in haar epiloog dat ze met haar boeken leesplezier wil promoten, maar tegelijkertijd ook kritisch naar de maatschappij wil kijken.Met de opkomst van artificiële intelligentie gaat een hoop veranderen in de wereld. Op het moment dat Evy Danckers het boek schreef was dit nog niet zo zeer aan de orde, maar inmiddels is de hele wereld bekend met AI, zijn mogelijkheden, maar ook zijn beperkingen. Met Glitch Game #2 toont ze hoe verschrikkelijk het zou kunnen gaan, wanneer AI wil toekomen aan onze grootste verlangens, onze zonden. Dit komt maar kort aan de orde en roept ook niet op tot doemdenken, maar zet je wel even aan het denken over hoe ver het zou kunnen gaan.

Glitch Game #2 is het boek dat al het geweld van Glitch Game #1 goed maakt. De weg naar het stoppen van de Glitch Games is geen makkelijke, maar zeker een die waard is om te bewandelen. Nog 1 deel van deze trilogie te gaan!

Recensie: Glitch Game #2 - Evy Danckers

Glitch Game 2

1  2  3  4  5

Na de finale van de Glitch Game ontwaakt Nell in het ziekenhuis. Vanaf nu zal ze ondergedoken moeten leven. Als ze wordt gecontacteerd door de National Cybercrime Unit en de Glitch Game terug blijkt te zijn, zint Nell op wraak. Ze stapt opnieuw in de spelstoel om te voorkomen dat er meer slachtoffers vallen. Wat begint als een reddingsoperatie, verandert al snel in een nieuwe nachtmerrie vol barbaars geweld en gewetenloze tegenstanders.

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens

• Escape from a game 1: Het geheim van spookeiland - Dustin Brady