Ik ben vrij - Lale Gül RECENSIE

Recensie: Ik ben vrij – Lale Gül

Ik ben vrij van Lale Gül is het vervolg op haar debuut Ik ga leven. In Ik ben vrij neemt ze de lezer mee in haar leven na haar debuut. In het leven waarin ze zich voornam om te gaan leven maar wat nog niet zo gemakkelijk bleek te zijn wanneer je ouders je verstoten en je bedreigingen van alle kanten ontvangt.

In Ik ben vrij wisselt Lale Gül hoofdstukken over hoe het leven is verlopen sinds haar eerste boek af met hoofdstukken over hoe haar therapieproces is verlopen. Op deze manier neemt ze je op een logische opbouwende wijze mee in haar persoonlijke proces na het publiceren van haar boek. Dit maakt dat je als lezer dit proces goed kunt volgen en je zo goed mogelijk in haar kunt inleven. Voor zover het mogelijk is voor iemand die niet iets vergelijkbaars heeft meegemaakt. Veel dingen in haar verhaal zijn bijna niet te bevatten voor de gemiddelde lezer. Het is knap hoe Lale Gül dit zo leesbaar en begrijpelijk weet op te schrijven. Het kost geen enkele moeite om in dit boek te komen, of je Ik ga leven nu hebt gelezen of niet.

De schrijfstijl van Lale Gül is heel open, eerlijk en zeer beeldend. Dat zal voor sommige lezers wat confronterend en wennen zijn maar het maakt haar verhaal wel heel duidelijk. Ze geeft helder aan dat hetgeen ze schrijft haar mening is en deze is nogal uitgesproken. Ze benoemt regelmatig oog te hebben voor de mening van de ander maar dit komt niet altijd duidelijk naar voren in de teksten die ze schrijft. In Ik ben vrij gaat het regelmatig over de gevolgen die dit voor haar leven heeft. En los van of je haar schrijfstijl of verhaal kunt waarderen is het natuurlijk niet te bevatten dat iemands mening voor doodsbedreigingen kan zorgen. Met dat in het achterhoofd, en wetende dat ze zich hiervan bewust was bij dit boek is het nog knapper dat ze zich hierin niet heeft laten tegenhouden door angst. De prettige en toegankelijke schrijfstijl maakt nieuwsgierig naar wat er nog meer te verwachten is aan boeken van Lale Gül na deze twee persoonlijke autobiografische boeken.

Samengevat is Ik ben vrij een aanrader voor wie graag wil weten hoe het Lale Gül is vergaan na haar debuut en voor wie openstaat voor andermans denkwijzen en zijn/haar horizon hiermee wil verbreden.

Recensie: Ik ben vrij – Lale Gül

Ik ben vrij

Lale Gül

14 mei 2024

ISBN 9789044652130
    Uitgever Prometheus
    184 pagina's

Prometheus

1  2  3  4  5

‘Ik word door veel mensen gezien als een vrijheidsstrijder. Men vindt mij moedig, dapper, onbevreesd, krachtig en zegt dat ik lef heb. De reden dat ze dat zeggen, is omdat ik een heel moeilijk pad heb moeten bewandelen, dat ik zelf heb moeten aanleggen en betegelen, om er vervolgens op te lopen en ervoor te zorgen dat anderen na mij er ook op kunnen lopen.’ Lale Gül

In Ik ga leven vertelde Lale Gül over de lange en moeilijke weg die ze moest afleggen om vrij te kunnen zijn. Nu, twee jaar later, vraagt ze zich af wat vrijheid eigenlijk is. Waar houdt jouw vrijheid op en begint die van een ander? Hoe zit het met religieuze besnijdenissen? Religieus onderwijs? En in hoeverre kun je vrij denken als je tot aan de volwassen leeftijd in een onvrij systeem hebt leren denken? Een systeem waarin een hiërarchie bestaat tussen gelovigen en ongelovigen, wij en zij, hetero en homo, man en vrouw, zoon en dochter, bondgenoot en afvallige. Kun je breken met zo’n dogmatisch denkpatroon? Lale Gül vraagt zich af of we wel zo vrij zijn en stelt dat zij, maar ook velen met haar, een slachtoffer van de vrijheid van godsdienst is. Ze roept op om bepaalde vrijheden te herzien, opdat de vrijheid van anderen juist gewaarborgd kan worden.

• Schrikkeldag - Inge Spaan

• Dwaalspoor - Colin Dexter

• De terugkeer van Rachel Price - Holly Jackson