De geruite meisjes - Alexa Hennig von Lange RECENSIE

Recensie: De geruite meisjes - Alexa Hennig von Lange

De blinde, 91-jarige Klara, wil aan het eind van haar leven schoon schip maken. Ze draagt een groot geheim met zich mee. Het in een open gesprek met haar kinderen openbaren is te moeilijk. Ze neemt de vlucht naar de cassetterecorder, vult er vele bandjes mee. Het trekt allemaal naar het Joodse meisje Tolla dat ze in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog met veel gevaar voor eigen leven weg houdt voor de nazi’s.

Alex Hennig von Lange (1973) vindt de inspiratie voor de meeslepende roman De geruite meisjes in de memoires van haar grootmoeder. Ze verplaatst de hoofdpersoon naar een kindersanatorium in de tijd dat het natioonaal socialisme om zich heen grijpt. In dit verhaal maakt ze sprongen van haar wankele heden naar het inspirerende verleden. Dat van een Joods meisje, waarvan de moeder zelfmoord pleegt.

Ze werpt zich op als haar beschermer wat haar in conflict brengt met leidinggevenden die het met die Hitler wel zien zitten. Je deelt de spanning als het net van de nazi’s zich nauwer om haar heen sluit. Dat brengt grote risico’s met zich mee. Je vraagt je als lezer bladzijde na bladzijde af hoe lang dit goed kan gaan. Voor Tolla, die als peuter in het kinderhuis komt, is Clara haar moeder met wie ze een kamer deelt.

Aangrijpend in De geruite meisjes is het moment dat Klara moet beslissen om ‘haar dochter’ openheid van zaken te geven. De veiligheid van het kind moet laten prevaleren boven het moederschap.

Dat allemaal in een achtbaan van gevoelens die wordt versterkt door een ontmoeting in een trein met een jonge student. Von Lange beschrijft heel mooi het proces van ware liefde dat zich zelfs onder deze extreme omstandigheden niet laat weg uitvlakken. In hoeverre kan ze haar walging onderdrukken voor een regime dat goede sier maakt van haar werk voor De geruite meisjes, een verwijzing naar het uniform dat de kinderen moeten dragen om de superioriteit van het Arische ras in kleding tot uitdrukking te brengen.

Een oude vrouw op de drempel blijft achter met de prangende vraag wat er van haar Tolla is geworden. In deze roman maakt de auteur je deelgenoot van de worsteling die weldenkende Duitsers moeten ondergaan in een bizarre tijd. De immense vraag hoe je gevoel en verstand met elkaar kunt rijmen en in leven kunt blijven zonder verloochening.

De vraag die in hevigheid toeneemt, is bij Klara en in haar kielzog van de lezer wat er van Tolla is geworden. Krijgt De geruite meisjes deze apotheose? Kan Klara met een gerust hart haar laatste cassettebandje inspreken? Een roman die je pakt.

De geruite meisjes

1  2  3  4  5

Een jonge vrouw gevangen tussen haar eigen dromen, de nazi’s en de zorg voor een Joods meisje.

Voor de 91-jarige Klara, die blind is en haar huis niet meer zelf uit kan, wordt de wereld steeds kleiner. Ze realiseert zich dat de tijd dringt om iets met het verleden te doen dat ze altijd angstvallig voor haar familie verborgen heeft gehouden: haar band met de nazi’s en haar geadopteerde Joodse dochter Tolla. Als jonge vrouw kreeg Klara de leiding over het kindertehuis Oranienbaum, maar om de toekomst van de meisjes daar te redden, had ze de steun van de nazi’s nodig. Die steun kwam echter met een hoge morele prijs. Zeker als blijkt dat Tolla van Joodse komaf is…

• Schrikkeldag - Inge Spaan

• Dwaalspoor - Colin Dexter

• De terugkeer van Rachel Price - Holly Jackson