Terug - Mel Hartman RECENSIE

Recensie: Terug - Mel Hartman

Kort nadat George er achter is gekomen dat ze door de tunnels heen kan reizen naar een andere wereld, staat plotseling haar moeder voor haar neus. Nadat zij George als baby had achtergelaten bij een weeshuis was ze jaren op reis geweest door alle werelden en haar terugkeer komt voor iedereen als een verrassing. Maar dan moet George bij de Schoonmaker komen, de baas van alle Arken op Aarde. De Schoonmaker is gehuld in een mysterie, niemand weet wie hij of zij is en waar hij zich bevindt. George wordt naar het geheime kasteel gebracht, maar weet niet of ze ooit nog weer terug naar haar eigen Ark en haar eigen vrienden kan.

Terug gaat vrij direct door op de gebeurtenissen van het eerste deel. De lezer krijgt ook direct antwoorden op de plotselinge cliffhanger uit het einde van Heen, hoewel het nog steeds onduidelijk blijft waarom de moeder van George plotseling terug is gekeerd. Als je geen idee meer hebt waar deel één over ging, dan hoef je je echter geen zorgen te maken. Mel Hartman heeft op een prettig manier de verschillende belangrijke voorgaande gebeurtenissen beschreven. Ook wanneer je Heen recent nog hebt gelezen zal dit niet voelen als een overbodige luxe, ze legt het er niet heel dik bovenop, maar het is wel duidelijk.

In Terug lees je eigenlijk continu van een klein mysterie naar het volgende. Eerst wil je weten waarom Georges moeder terug is, dan wil je ontdekken wie de Schoonmaker is, vervolgens wil je er achter komen wie Georges familie is, en ga zo maar door. Mel Hartman maakt het een overzichtelijk verhaal door niet te veel van deze kleine mysteries tegelijk te laten lopen. Ze lost er een paar op voordat ze George weer een nieuw probleem meegeeft. Als lezer ben je dus de hele tijd bezig met deze vragen en met het verhaal, waardoor het lezen eigenlijk moeiteloos voelt en het verhaal soepel doorgaat.

Qua personages komen er niet veel bij vergeleken met deel één, wat er ook voor zorgt dat je meer met het verhaal bezig kunt zijn en met de onderlinge banden tussen de personages. Hier had Mel Hartman wellicht nog iets meer uit kunnen halen, want zeer plotseling heeft George dan toch een diepgaande relatie met Lila, terwijl je hier verder niet veel over te lezen krijgt. Het lijkt dan ook een beetje uit de lucht te vallen. De relatie tussen George en haar moeder is dan wel weer goed geschreven en ontwikkelt zich langzaamaan op een wat meer realistisch tempo.

Alle geheimen in Terug worden langzaam duidelijk en tot de laatste hoofdstukken zijn er nog onthullingen. Jammer is dat de afronding van het boek in een paar hoofdstukken is gepropt, Mel Hartman had hier nog wel ietsje langer bij stil mogen staan. De ontwikkelingen gaan wel erg snel en eigenlijk is de afronding een beetje een teleurstelling voor elke echte fantasy-liefhebber; je had graag nog meer van deze fantastische werelden willen zien. Maar wellicht schrijft Mel Hartman nog eens een verhaal in een van deze andere werelden?

Al met al is Terug een heerlijk en passend vervolg op Heen en zul je als lezer zeker niet teleurgesteld worden. De fijne personages en buitenaardse werelden en wezens maken dit een heerlijke serie om je in onder te dompelen. Het leest dan ook heel goed weg, zeker wanneer je beide boeken in de kast hebt staan kan dit in één ruk uitgelezen worden. Met passende opmaak van het boek en een sfeer die goed gezet is, hoop je als lezer gewoon dat de tunnels uit Terug ook eens op onze wereld zullen ontstaan.

Recensie: Terug - Mel Hartman

Terug

1  2  3  4  5

Alsof haar leven al niet genoeg overhoop gegooid werd toen George Borg ontdekte dat ze Tunnels kan zien, en bovendien als enige Matroos door die Tunnels naar andere werelden kan gaan. Nee, ze krijgt nog een paar verrassingen voor de kiezen. Zoals de terugkeer van haar moeder, die haar als baby bij een weeshuis achterliet. En dan wordt ze ook nog eens ontboden bij de Schoonmaker, dé grote baas van alle Arken waar Matrozen opgeleid worden en buitenaardsen opgevangen worden. Slechts een handvol mensen weet wie de Schoonmaker is of waar hij zich bevindt; hij wordt door mysterie omhuld. Zal George ooit terugkeren naar de Ark die ze als haar thuis is gaan zien? Zal haar moeder eindelijk al Georges vragen beantwoorden?

• Schrikkeldag - Inge Spaan

• Dwaalspoor - Colin Dexter

• De terugkeer van Rachel Price - Holly Jackson