De geniale vriendin - Elena Ferrante RECENSIE

Recensie: De geniale vriendin - Elena Ferrante

De geniale vriendin is het eerste deel van het wereldberoemde vierluik De Napolitaanse romans van Elena Ferrante. Waar Ferrante zelf er in slaagt om zich in haar anonimiteit te wentelen, doen haar boeken dat absoluut niet. Iedereen die de laatste tien jaar een boekhandel heeft bezocht, zal vast één van haar boeken in handen hebben gehad en voor diegenen die graag series kijken is er op HBO My brilliant Friend te vinden.

In dit eerste deel rond vriendinnen Elena Greco en Lila Cerullo volgen we de meisjes in hun kindertijd. Lila intrigeert Elena mateloos en wanneer ze al op jonge leeftijd vriendinnen worden, probeert Elena Lila te imiteren. De meisjes zijn totaal verschillend dus het imiteren geeft een wisselend succes, wat leidt tot tegenstrijdige gevoelens bij Elena. Jaloezie en bewondering wisselen elkaar af, en geeft een vreemde dynamiek aan hun relatie.

Het personage Elena vertelt het verhaal van haar vriendschap met Lila. Ze kijkt nu als volwassene terug op hun relatie en probeert gedachten en gebeurtenissen vanuit het juiste perspectief te benaderen. Het verhaal is geschreven in de verleden tijd, maar voelt desondanks heel actief aan. Elena gebruikt het ik-perspectief in haar relaas, maar Ferrante trapt niet in de valkuil om er een ik-show van te maken, aangezien je veel meer over Lila te weten komt, lijkt wel. Het taalgebruik is rijk en vloeiend, en met genoeg details zonder te verzanden in ellenlange beschrijvingen.

De kern van deze roman bestaat absoluut uit de ontwikkeling van de hoofdpersonages Elena en Lila, en doordat je alles door de ogen van Elena bekijkt, blijft Lila het meest op je netvlies plakken. Lila is een personage zoals je dat zelden tegenkomt, of misschien is het beter om te zeggen: zoals je ze zelden ziet uitgewerkt worden. Ferrante slaagt erin om een levendig portret te schetsen van een uiterst gecompliceerd meisje. Slim, onbuigzaam en trots, maar met haar eigen angsten en dromen.

Natuurlijk is de locatie bepalend voor de vormgeving van De geniale vriendin. Het Napels dat beschreven wordt en de families uit de buurt waar de meisjes opgroeien geven een heel karakteristieke sfeer af en geven Ferrante ook de kans om te spelen met de intermenselijke relaties. De ene familie is rijker dan de andere, sommigen hebben wat op hun kerfstok, anderen hebben dromen die groter zijn dan de wijk toelaat. En onder dat alles loopt de roddelmolen en hoe iedereen elkaar in de gaten houdt. Eén van de grootste elementen uit het boek, een element dat ook terugkomt in de titel, is het leervermogen van Elena en Lila. De laatste is echt geniaal, maar krijgt de kans niet om zich volledig te ontplooien. Elena daarentegen doet het goed, en krijgt de mogelijkheid, en wordt door de micromaatschappij waarin ze leven dus als de 'geniale' gezien.

De geniale vriendin speelt zich jaren geleden af, in een Napels dat er nu misschien anders uitziet, maar toch zitten er heel veel herkenbare zaken in de roman. Met name maatschappelijke knelpunten, maar ook vriendschap en liefde worden als thema's goed uitgewerkt. Het is de ultieme coming-of-age roman van het laatste decennium en de populariteit van het boek is niet voor niets. Het tempo is prima, Ferrante neemt de tijd om iets uit te werken, maar er gebeurt steeds genoeg om de aandacht van de lezer vast te houden. Misschien is het feit dat het zo 'normaal' aanvoelt wel de reden dat je er niet helemaal door weggeblazen wordt, maar het is een erg sterke roman waar je eigenlijk enkel goede dingen over kan zeggen.

De geniale vriendin

1  2  3  4  5

Lila en Elena groeien samen op in een volkswijk in het Napels van de jaren vijftig, een tijd waarin het ondenkbaar is dat meisjes hun tijd verspillen met leren. De intelligente Lila moet van school om te gaan werken. Ze probeert aan haar milieu te ontsnappen door jong te trouwen. Haar beste vriendin Elena mag wél verder leren, maar beseft maar al te goed hoeveel slimmer Lila is. En mooier.

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman