To Lie for - Chinouk Thijssen RECENSIE

Recensie: To Lie for – Chinouk Thijssen

Op korte tijd wist Chinouk Thijssen de harten te veroveren van de jonge lezers. In 2022 won haar jeugdthriller Gegijzeld de Prijs van de jonge juryOndertussen is ze al een gevestigde waarde bij de schrijvers van young adultboeken. Met Street Academy start ze nu een nieuwe reeks. Het eerste deel To Lie For is alvast veelbelovend. De cover vol bloedspatten laat alvast vermoeden dat het niet zomaar een brave thriller is.

Vijf vriendinnen Shay, Tatum, Gigi, Maeve en Aysegül wonen de begrafenis bij van de tragisch omgekomen streetdancer Melody Ramos. Ze was op vakantie met haar vriendje Dizzy en viel van een klif of werd er af geduwd. Het vreemde gedrag van Dizzy op de begrafenis en een gepost filmpje op social media tijdens de dienst, doen het laatste vermoeden. Als Dizzy even later zelf van een flatgebouw springt, is het voor iedereen wel duidelijk. Geschokt door het hele gebeuren proberen de vijf vriendinnen een steun te zijn voor elkaar.  Streetdance staat centraal in hun leven en wanneer ze plots te kans krijgen om deel te nemen aan de audities voor de exclusieve Street Academy willen ze er ook helemaal voor gaan. Iemand wil hen echter liever niet op de auditie zien. Ze krijgen dreigberichten op hun smartphone, worden mysterieus achtervolgd en ontvangen elk een nep-Cluedo-moordwapen met de boodschap dat het wel eens gevaarlijk zou kunnen worden. Eerst besteden ze er weinig aandacht aan, maar als het ene na het andere gruwelijke voorval gebeurt, slaat de angst toe. De slasher of moordenaar lijkt overal te zijn en hen steeds te slim af te zijn.

In een zeer vlotte en meeslepende stijl weet Thijssen de spanning steeds heel hoog te houden in To Lie For. De setting zorgt ook voor bijkomende spanning: de vijf meiden groeien op in een achtergestelde wijk met aftandse woonblokken in een onstabiele thuissituatie. Om de vaart erin te houden wisselt de auteur elk hoofdstuk van perspectief tussen Shay en Tatum, wat voor en zeer aangename afwisseling zorgt. De plot is goed opgebouwd en gedoseerd. De lezer wil absoluut weten wie achter de mysterieuze berichten en gruweldaden zit. Alles speelt zich af in de wereld van de break- en streetdance en ook dat is goed gekozen. Chinouk Thijssen is thuis in de wereld van de jongerentaal en gebruikt veel typische uitdrukkingen, Engelse woorden en jargon van de sociale media. Het boek eindigt met een cliffhanger van jewelste en dus is het enorm uitkijken naar deel 2.  In To Lie For werden tal van mogelijke verdachten opgevoerd en de lezer zal de ware killer moeten ontmaskeren.

Recensie: To Lie for – Chinouk Thijssen

Street Academy 1 - To Lie For

1  2  3  4  5

Shay, Tatum, Maeve, Gigi en Aysegül hebben niet veel, maar ze hebben er wel alles voor over om toegelaten te worden tot STREET ACADEMY. Wanneer ze worden gescout voor de audities, slaat de sfeer om. De vriendinnen ontvangen dreigberichten van iemand die hen wil tegenhouden. De boodschap? Vertrouw niemand. Geloof niemand. Want de concurrentie is hard in een wereld vol streetdancers. Moordend hard.

• Schrikkeldag - Inge Spaan

• Dwaalspoor - Colin Dexter

• De terugkeer van Rachel Price - Holly Jackson