Nieuwe liefde in de kleine theetuin - Anne West RECENSIE

Recensie: Nieuwe liefde in de kleine theetuin - Anne West

Na een incident met haar moeder en kunsthandelaar Tristan keert Rosa terug uit Amerika.De bedoeling is om er een nieuwe start te maken maar ze voelt zich waardeloos. Ze heeft geen inspiratie en wil niets meer met schilderen te maken hebben. Totdat ze de knappe en beroemde kunstenaar Joël ontmoet. Ook hij is door een tragische gebeurtenis zijn flow en passie kwijt. Kunnen zij elkaar helpen en hun werk nieuw leven inblazen?

Op hetzelfde moment komt Kendra naar het eiland. Om een heel andere reden maar ook bij haar loopt het leven niet op rolletjes en ze maakt een paar behoorlijke fouten. Kan Gijs, de iets wat teruggetrokken boer haar redden?

Nieuwe liefde in de kleine theetuin van Anne West is het vierde en laatste deel in de Theetuin-serie.In deze serie volgen we de nichtjes Fleur en Rosa, geboren en getogen op Texel, die de bakkerij van hun opa Leen overnemen en er een patisserie en theesalon van maken. Hoewel elk deel afzonderlijk te lezen is, is het aan te raden om bij deel een te beginnen. In elk deel worden er een of meerdere personages geïntroduceerd die allemaal in het laatste deel terugkomen. Het is fijn iets af te weten van hun geschiedenis en connectie met elkaar waardoor je de emoties, strubbelingen en dilemma's een stuk beter begrijpt.

De hoofdrollen in Nieuwe liefde in de kleine theetuin zijn deze keer weggelegd voor Rosa en Kendra. Rosa heeft een tijdje in Amerika gezeten en keert weer terug naar Texel en Kendra, de halfzus van Emma, komt voor het eerst naar Texel om in te vallen voor Fleur, die met zwangerschapsverlof is. Anne West beschrijft hun levens weer op een herkenbare manier. Haar toon van schrijven is zoals je naar een Nederlandse serie zit te kijken. Je hoeft geen enkele moeite te doen, lekker achterover zakken en alle beelden die ze uitvoerig omschrijft maken dat je je meteen op Texel waant. Je krijgt een goed beeld van hoe het er aan toe gaat op een eiland of kleine gemeenschap. Iedereen kent elkaar, heeft bij elkaar op school gezeten en weet dus ook alle roddels en perikelen. Aan de ene kant veilig en vertrouwd, iedereen staat voor je klaar, maar het kan benauwend werken.

Het is fijn dat Anne West verschillende thema's aansnijd en iedereen een eigen karakter meegeeft waardoor het een goede afspiegeling van de samenleving is. De een is heel uitbundig/impulsief, de ander wat nors en teruggetrokken. De karaktertrekken zitten in ze of ze zijn zo geworden door wat ze hebben meegemaakt. Uiteindelijk weten ze het beste in elkaar boven te halen en ontstaan er nieuwe liefdes, hetgeen wat natuurlijk heerlijk om te lezen is.

Nieuwe liefde in de theetuin neemt je mee naar het Waddeneiland Texel, het perfecte decor voor een fijne feelgood roman die je laat wegdromen bij de ontluikende liefdes van Rosa en Kendra. Volg hun levens vol passie, dromen, tegenslagen en moeilijke keuzes. Zonder strubbelingen geen geluk of bijzondere inzichten. Dat laat Anne West met deze vierdelige serie goed zien.

Theetuin 4 - Nieuwe liefde in de kleine theetuin

1  2  3  4  5

Op Texel is de liefde nooit ver weg. Rosa keert terug naar de kleine theetuin in de laatste feelgoodroman van de Theetuin-serie.

Na een jaar in Amerika keert Rosa terug naar de theetuin die ze ooit samen met Fleur begon. Ze heeft een punt gezet achter de relatie met haar Amerikaanse vriend Tristan en eenmaal op Nederlandse bodem heeft ze het idee dat ze helemaal opnieuw moet beginnen. Wanneer ze kunstenaar Joël ontmoet, is het voor haar liefde op het eerste gezicht. Joël rouwt echter om de dood van zijn vrouw en kan maar moeilijk zijn hart openstellen. Dan komt Tristan naar Texel, vastbesloten om Rosa terug te winnen.

• Schrikkeldag - Inge Spaan

• Dwaalspoor - Colin Dexter

• De terugkeer van Rachel Price - Holly Jackson