Eenbeen – Thijs Goverde RECENSIE

Recensie: Eenbeen – Thijs Goverde

De jeugdroman Eenbeen van Thijs Goverde speelt zich af in de verre toekomst, in 2137 om precies te zijn. Er zijn tussen nu, 2024, en dan verschillende klimaatrampen geweest. Dit heeft niet alleen geleid tot een grote klimaatverandering, maar ook tot een totaal andere samenleving. Het bestuur is anders, de regels zijn anders, het hele leven is anders. Je weet dat het boek zich in de toekomst afspeelt, maar tegelijk voelt het ook geregeld alsof de wereld stappen terug heeft gedaan in de tijd.

Een paar jaar geleden is een oorlog uitgebroken en het is gebruikelijk dat soldaten die gewond terugkeren bij boerenfamilies worden ondergebracht. Bij het gezin van Roosmarijn van 13 is dit Memet. Een oude mopperende man die zich het liefst verliest in de drank. Hij zoekt zijn heil graag bij de buren, waar de opgeruimde en altijd vriendelijke Sam is ondergebracht. Sam laat zich Eenbeen noemen, omdat… precies, omdat hij een been heeft verloren. Eenbeen is verstandig en heeft een nauwkeurig oog voor wat er om hem heen gebeurt. Roosmarijn is bijzonder gecharmeerd van hem en zou het liefst de soldaten willen ruilen. In de loop van het verhaal blijkt dat Eenbeen een groot geheim met zich meedraagt.

Govarde vertelt het verhaal vanuit de ogen van Roosmarijn. Roosmarijn observeert alles nauwgezet en neemt je voortdurend mee in haar gedachten en gevoelens. Govarde weet ook goed de toon van een dertienjarige te vinden. De keerzijde van de gekozen stijl is dat het boek grotendeels uit beschrijvingen bestaat, de dialoog en het gesprek met de omgeving speelt helaas een ondergeschikte rol. Dat maakt dat het boek niet altijd evenveel vaart heeft.

Roosmarijn wordt volwassen in dit boek, althans, in een paar weken tijd groeit ze van een jong meisje dat haar leven leidt zoals het is uit tot een meisje dat zich bewust wordt van alles wat er om haar heen gebeurt. En dat is niet altijd even mooi en prettig. Ze raakt aan het denken over het ingewikkelde systeem van plussen en minnen dat is ingesteld om de verandering van het klimaat onder controle te houden, maar ziet ook opeens wat er mis is in het gezin van de buren. Het boek eindigt met een nogal dramatische gebeurtenis. Hoe dramatisch ook, Goverde weet dit lichtvoetig te benaderen zodat het tegelijk een hoopvol einde is. Dat geldt eigenlijk voor het hele boek, zware en ingewikkelde thema’s zijn op een toegankelijke manier uitgwerkt.

Van tijd tot tijd bevat het boek krantenknipsels en andere informatie, waaruit we als buitenstaander meer leren over de nieuwe samenleving en de situatie in wat nu Nederland is in 2137. Het toekomstplaatje dat in Eenbeen is geschetst is niet heel aantrekkelijk, hoewel dat natuurlijk ook puur persoonlijk is en ieder ander er totaal anders over kan denken. In de verte roept het boek associaties op met dystopische klassiekers voor volwassenen zoals 1984 en Brave New World. Je moet houden van dit soort boeken, onafhankelijk van je leeftijd.

Recensie: Eenbeen – Thijs Goverde

Eenbeen

1  2  3  4  5

Soldaten die gewond terugkeren van de oorlog, worden ondergebracht bij boerenfamilies. Bij de 13-jarige Roosmarijn is de teleurstelling groot als de mopperende Memet bij hen in huis komt. Hoe graag zou zij hem
    ruilen voor de soldaat van de buren! Deze Sam, om voor de hand liggende redenen Eenbeen genoemd, is innemend, vriendelijk en een vat vol levenswijsheid, en Roos valt als een blok voor hem. Maar Eenbeen draagt grote geheimen met zich mee…

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens

• Escape from a game 1: Het geheim van spookeiland - Dustin Brady