IJsbreker - Kristina Ohlsson RECENSIE

Recensie: IJsbreker – Kristina Ohlsson

IJsbreker is het tweede deel in Kristina Ohlssons serie rondom August Strindberg. In het eerste deel, Stormwacht, is August vanuit Stochkholm verhuisd naar het rustige dorpje Hovenäset, waar hij rechercheur Maria Martinsson heeft leren kennen. In dit vervolg wordt de rust in Hovenäset echter ruw verstoord als de boothuizen van August en Axel afbranden en Axel wordt vermist. Maria doet onderzoek naar de brand, maar ze komt er al snel achter dat ze eigenlijk een moord onderzoekt… Wie verbergt er iets?

Als je niet bekend bent met de serie rondom August Strindberg, is het prettig om het eerste deel te lezen voor je aan IJsbreker begint, zodat je wat sneller in het verhaal zit. Er wordt namelijk veel gerefereerd naar het eerste deel, zoals bijvoorbeeld de moord op Lydia Broman. In IJsbreker maak je al snel kennis met verschillende personages, waaronder natuurlijk August en Maria. Maar ook schoorsteenveger Ola heeft zijn eigen verhaal. Zo maakt hij zich zorgen om zijn zus Patricia en haar kinderen. Als lezer vraag je je ook al snel af wat er met Patricia aan de hand is en waarom ze niet goed voor haar kinderen kan zorgen. Ook rondom Maria speelt een verhaal: binnenkort is de rechtszaak rondom haar ex. Lukt het Maria om zich van hem los te maken?

IJsbreker is een echte misdaadroman. Het verhaal komt langzaam op gang en je krijgt veel informatie om uiteindelijk achter steeds meer geheimen te komen. Er zijn namelijk een aantal mensen in Hovenäset die niet helemaal eerlijk zijn en informatie achterhouden. Dit zorgt er natuurlijk voor dat je nieuwsgierig bent naar de afloop van het verhaal en maar door blijft lezen. Toch had het verhaal soms wel iets vlotter mogen gaan, in sommige delen van het boek gebeurt weinig. De schrijfstijl van Kristina en de korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je desondanks door blijft lezen. Hovenäset en de omgeving is prachtig neergezet door Kristina Ohlsson. Ook leer je de hoofdpersonages van IJsbreker goed kennen. Daarnaast is het knap dat ze in het boek vele thema’s terug laat komen, waaronder racisme en alcoholmisbruik. IJsbreker is een langzame misdaadroman, vol mysteries en geheimen.

Recensie: IJsbreker – Kristina Ohlsson

August Strindberg - IJsbreker

1  2  3  4  5

Het spannende tweede deel in de August Strindberg-serie. Perfect voor fans van de Fjällbacka-serie van Camilla Läckberg.

August Strindberg is gelukkiger dan hij in lange tijd is geweest. Zijn tweehandswinkel doet het uitstekend. En nog beter: August is verliefd. Maar op een ijskoude nacht in januari wordt de vrede in Hovenäset verbroken door een verwoestende brand. De vuurzee vernietigt twee boothuizen: een van August en een van Axel Ehnbom, een bejaarde inwoner van het kustdorpje. Rechercheur Maria Martinsson realiseert zich al snel dat ze geen onderzoek moet starten naar brandstichting, maar wel een moordonderzoek. Iemand in Hovenäset verbergt duistere geheimen...

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman