Dodelijke wraak - Robert Bryndza RECENSIE

Recensie:  Dodelijke Wraak – Robert Bryndza

Eindelijk is het achtste deel van de serie rond Erika Foster van Robert Bryndza verschenen. Als  Kate Marshall al een sterke creatie is van de Sloveens-Britse auteur, dan doet hij daar met Erika Foster toch nog een schepje bovenop. De boeken rond dit personage zijn sterk en worden steeds beter naarmate de reeks vordert. De boeken rond Erika Foster halen makkelijk de top tien in de bestsellerlijsten van de UK en de VS en dat wil toch wat zeggen. Met Stille Angst probeerde  Bryndza vorig jaar iets nieuws om  zichzelf uit te dagen en te verrassen. Stille Angst was zijn eerste stand-alone, maar werd ook overal fel gesmaakt. Verwacht wordt dat er nog meer zulke thrillers volgen. Voor de liefhebbers van Erika Foster is Dodelijke Wraak weer een thriller om vingers en duimen af te likken, moeilijk om neer te leggen.

In Dodelijke Wraak is Erika Foster toevallig als eerste op de plaats van de moord op politicus Neville Lomas. Hij wordt gevonden in nogal vreemde omstandigheden en Erika wil er werk van maken. Maar even gauw wordt ze van de zaak gehaald en wordt gecommuniceerd dat de politicus een natuurlijk dood is gestorven. Als enkele maanden later stervoetballer Jamie Teague en casting director Terry DeVille in gelijkaardige omstandigheden dood worden anagetroffen, weet Erika zeker dat er een verband is. Vreemd genoeg wordt ze vaak buiten de communicatie gehouden en voelt ze dat ze wordt tegengewerkt. Als op camerabeelden vijf op elkaar lijkende vrouwen opduiken en ze een link ontdekt met de moorden, schakelt ze samen met haar team een versnelling hoger.  Wat volgt is een bloedstollende zoektocht naar de moordenaar en haar motieven.

In Dodelijke wraak weet de lezer al vrij snel wie de moordenaar is. Bryndza laat sommige delen ook vanuit het perspectief van de dader zien. Hij graaft in haar verleden om de motieven voor de verschillende moorden te verklaren. Op een gegeven moment heeft de lezer dus een zekere kennisvoorsprong op Erika. De karakterisering van het hoofdpersonage speelt een belangrijke rol. In het nu al achtste deel leren we Erika nog beter kennen in haar LAT-relatie met Igor en haar verhouding tot zijn zoon Tom. Erika is nog steeds een sterke vrouw met een eigen wil, een doorzetter, maar worstelt met haar privéleven en de frustraties rond promoties bij de Metropolitan Police. Het goed uitgekiende plot zit weer boordevol spanning en Bryndza voegt veel afwisseling in het verhaal om de lezer constant bij de les te houden. Ook schrikt hij er niet voor terug om via de setting een sneer te geven naar het corrupte establishment in het VK. Over setting gesproken: zijn filmische stijl blijft fenomenaal zodat de lezer zich alles perfect kan voorstellen. Naast de karaktertekening en de spanning, is dat ongetwijfeld de sterkte van Bryndza’s verhalen. Erika Foster is nog lang niet uitgemolken als personage. Ook hier speelt Bryndza handig op in: samen met Kate Marshall heeft hij twee top-protagonisten in zijn portfolio waar hij nog lange tijd mee kan doorgaan.

Recensie: Dodelijke Wraak -Kate Marshall

Dodelijke wraak

1  2  3  4  5

‘Bryndza leest altijd als een trein.’ VN Detective & Thrillergids

Wanneer rechercheur Erika Foster politicus Neville Lomas naakt, vastgebonden en dood in zijn bed aantreft, sturen de schichtige leidinggevenden van de Metropolitan Police aan op een natuurlijke dood. Zaak gesloten lijkt het. Totdat er twee maanden later een bekende casting director en een stervoetballer vermoord worden aangetroffen, vastgebonden met dezelfde soort knopen.

De zaken nemen een vreemde wending als camerabeelden vijf identieke vrouwelijke verdachten aan het licht brengen. In de jacht op de identi­ficatie van deze vrouwen wordt Erika voorbijgestreefd door een onzichtbare sekswerker met gevoelige informatie die de top van de politie opvallend nerveus maakt.

Terwijl het een kwestie van tijd lijkt totdat de moordenaar opnieuw ­toeslaat, is het aan Erika om het web van bewijsmateriaal te ontwarren. Wat verbindt de slachtoffers met elkaar, wie is er nog meer betrokken en waartoe zijn de hogere machten in staat om elkaar en zichzelf te ­beschermen?

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman