Zij die achterbleef – Jean Kwok RECENSIE

Recensie: Zij die achterbleef – Jean Kwok

Jean Kwok is een internationaal bestsellerauteur wiens boeken in veel landen gepubliceerd zijn. Haar boeken worden regelmatig op scholen als studiemateriaal gebruikt. Ze is in Hong Kong geboren, in Brooklyn opgegroeid en woont tegenwoordig in Nederland.

Zij die achterbleef begint met het verhaal van Jasmine, die vanuit China naar New York is gevlucht. Zij is op de vlucht voor haar gewelddadige Chinese man, met wie zij samen een dochtertje Fiji heeft. Het meisje is geadopteerd en woont in New York. De belangrijkste reden voor haar vlucht is dan ook dat ze herenigd wil worden met haar kind. Uiteraard geen makkelijke opgave om in een miljoenen stad je dochtertje te vinden. Als ze haar uiteindelijk gevonden heeft is natuurlijk de grote vraag, hoe komt ze in contact met haar en wat te doen als dat gebeurt?

In hoofdstuk vijf komt Rebecca in beeld, zij leeft snel, is een tikkeltje neurotisch, heeft een drukke baan, en is dol op haar man Brandon en dochtertje Fifi. De hoofdstukken met Jasmine zijn geschreven vanuit haar perspectief. Deze hoofdstukken spelen zich deels in China en deels in New York af. Terwijl bij de verhaallijn van Rebecca er een alwetende verteller is. Hierdoor krijg je mogelijk snel veel sympathie voor Jasmine omdat je haar gevoelens en beweegredenen goed kunt volgen. Rebecca komt wat afstandelijker over, dit is knap gevonden van Jean Kwok. Ook Rebecca’s man Brandon speelt een belangrijke rol, hij is succesvol, aantrekkelijk en spreekt veel talen waaronder vloeiend chinees. Wat goed van pas komt aangezien hun geadopteerde dochtertje uit China komt evenals de nanny Lucy. Jasmine en Lucy blijken uiteindelijk opvallend veel overeenkomsten met elkaar te hebben. Dit is voor Rebecca soms knap verwarrend want zij spreekt geen chinees. De lezer zal ongetwijfeld ook veel sympathie voelen voor Anthony, de hervonden jeugdliefde van Jasmine. Deze liefde is voor haar verwarrend dat betekent dat zij moeilijke keuzes moet maken, kiest ze voor een leven met Anthony, voor zichzelf of voor een leven met haar kind?

In Zij die achterbleef wordt door Jean Kwok af en toe prachtige beeldspraak gebruikt zoals “ik was mijn hele leven als een blad in de wind rondgetold, was overal maar neergekwakt al naargelang de wensen van anderen”. Zo zijn er zeker meerdere mooie voorbeelden te geven.

Het boek gaat mede over de één kind politiek in China die lang een wettelijke regel is geweest.  Hierdoor waren meisjes weinig waard waardoor er een behoorlijk duistere handel is ontstaan in jonge meisjes.  Jongens zouden later bij hun ouders gaan wonen en voor hen zorgen. Ook bleef de familienaam dan bestaan. Jasmine is hier een schrijnend voorbeeld van maar ook de adoptieouders zijn mede slachtoffer. Het verhaal leest makkelijk en is snel, Jasmine maar ook Rebecca maken in het verhaal veel mee maar groeien ook en komen meer over zichzelf te weten. Het spannende deel was misschien niet nodig geweest, zonder dat is het ook al goed leesbaar.

Zij die achterbleef gaat over (moeder) liefde, cultuurverschillen, volharding, een drang om te overleven en keuzes maken. Het slot is leuk gevonden, de verhaallijn is boeiend, kortom een goed leesbaar boek.

Zij die achterbleef

Jean Kwok

28 maart 2024

ISBN 9789049202415
    Uitgever Boekerij
    336 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Een meeslepende en spannende roman die vragen stelt over identiteit, moederschap en cultuur

Jasmine Yang arriveert in New York zonder geld of familie. Ze heeft haar kleine Chinese dorpje achtergelaten toen ze haar gewelddadige echtgenoot ontvluchtte. Nu is ze hier, wanhopig op zoek naar de dochter die haar werd afgenomen bij de geboorte – een gevolg van China’s controversiële eenkindpolitiek.

Redacteur Rebecca Whitney lijkt alles voor elkaar te hebben: een prestigieuze familie, het geld dat daarbij hoort, een succesvolle carrière, een prachtig huis, een knappe man en een geadopteerde Chinese dochter van wie ze veel houdt. Ze heeft zelfs een Chinese nanny ingehuurd om haar dochter de taal te leren en de balans tussen werk en familie beter te kunnen bewaren. Maar wanneer een schandaal niet alleen haar baan maar ook haar huwelijk bedreigt, begint Rebecca’s perfecte leven in te storten.

De wegen van de twee vrouwen zullen elkaar kruisen tijdens een reeks schokkende gebeurtenissen in een stad vol verdeeldheid.

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs