Illusie – Camilla Läckberg en Henrik Fexeus RECENSIE

Recensie: Illusie – Camilla Läckberg en Henrik Fexeus

llusie is het derde en afsluitende deel van een Trilogie van Camilla Läckberg en Henrik Fexeus. Box en Cultus zijn de twee eerdere delen .Camilla Läckberg is één van de succesvolste thrillerauteurs in Zweden, en Henrik Fexeus is een bekende Zweedse mentalist.

In de donkere winter van het Zweedse Stockholm vinden er een aantal vreemde gebeurtenissen plaats. De minister van Justitie wordt bedreigd, er wordt een stapel menselijke botten gevonden in een van de vele metrogangen en er blijkt op grote schaal kunstmest te worden verzameld.De botten blijken van een hooggeplaatste financier afkomstig te zijn.

Het team van politie-inspecteur Mina Dabiri staat voor raadselen en dat terwijl het team nog wordt gekweld door een traumatisch incident van de afgelopen zomer wat eindigde met een dode collega. Het team roept de hulp in van mentalist Vincent Walder om de vreemde gebeurtenissen te ontrafelen.wat gebeurt er allemaal diep onder Stockholm en wie zit er achter de minister aan.......

Voor deze recensie is alleen het derde en laatste deel van de trilogie gelezen. Illusie is op zichzelf staand goed te lezen en zeker spannend, toch is het aan te raden om de trilogie in zijn geheel te lezen om niets te missen van alle hints die het ontrafelen van het mysterie mogelijk maken.

Zoals we gewend zijn van Läckberg worden er tijdens het verhaal steeds tipjes van de sluiers opgelicht, volgen de raadselen elkaar op en worden vele personages verdacht gemaakt. Lopende het verhaal lijkt het enigszins voorspelbaar wie er uiteindelijk verantwoordelijk is voor de misdaden en dan blijkt de ontknoping steeds weer verrassend en vreselijk spannend. Camilla Läckberg is niet voor niks een zeer succesvolle Zweeds thrillerauteur. De invloed van mentalist Henrik Fexeus, die ook auteur is, is in dit boek zeker merkbaar, hij vult het verhaal aan met veel side-informatie en geeft op grappige manier meer info over de werking van ons brein. De titel Illusie en de duidelijke invulling hiervan kan niet anders al van de hand van Fexeus komen.

Illusie leest vlot door mede door de hoofdstukken waarin de gegeven tijd wordt afgeteld en die weer zijn onderverdeeld in kortere stukken vanuit verschillende perspectieven.  Ook zijn er meestal aan het begin van een hoofdstuk delen in cursief gedrukte tekst, deze zijn geschreven vanuit het perspectief van "de Prins".  Wie dat moge zijn wordt stukje bij beetje duidelijk.

Läckberg en Fexeus zijn erin geslaagd om de personages echt te laten leven, Vincent en Mina zijn de hoofdpersonages en dat zijn echte mensen met allebei hun eigen sterke en zwakke punten en een onderlinge relatie. Daarnaast zijn er nog vele andere personages die ook allemaal echt hun eigen plek innemen in het verhaal. Illusie op zichzelf lezen heeft dan ook als minpunt dat je niet alle personages direct goed begrijpt of op de juiste plaats in de setting kan zien. Dit is niet onoverkomelijk, alleen duurt het wat langer voordat je lekker in het verhaal mee kan gaan.

De spanning in Illusie is heel wisselend. Illusie is geen pageturner maar toch leg je het boek niet zomaar aan de kant. De spanning golft als het ware de hele tijd net onder of boven de waterspiegel, met een enkele piek omhoog. Soms had het verhaal wel een wat hogere versnelling mogen hebben. In Illusie is het aandeel psychologische spanning hoger dan in het gemiddelde boek van Camilla Läckberg

De afsluiting van Illusie is bizar en was onmogelijk te voorspellen, echt een knap staaltje samenwerking tussen Läckberg en Fexeus. Illusie is een thriller met klasse, zelfs als je het boek leest zonder de rest van de trilogie.

Recensie: Illusie – Camilla Lackberg en Henrik Fexeus

Illusie

1  2  3  4  5

Het explosieve slotdeel van de bloedstollende trilogie met Vincent en Mina

Het is december in Stockholm en de Zweedse minister van Justitie wordt bedreigd. Tegelijkertijd wordt er een stapel menselijke botten gevonden in de metro van Stockholm. Het skelet blijkt afkomstig te zijn van een hooggeplaatste financier. Het team van politie-inspecteur Mina Dabiri wordt nog steeds gekweld door het traumatische incident van afgelopen zomer - dat eindigde in de dood van een collega - en roept de hulp in van mentalist Vincent Walder om te helpen met de zaak. Wat gebeurt er in de tunnels diep onder Stockholm? En wie zit er achter de minister aan?

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman