De vrouw in het blauw - Elly Griffiths RECENSIE

Recensie: De vrouw in het blauw - Elly Griffiths

In Walsingham wordt er een dode vrouw gevonden. Ze is gekleed in een wit nachthemd en een blauwe kamerjas. Ze werd behandeld in een nabijgelegen kliniek voor verslavingszorg. Tijdens het onderzoek worden al haar vrienden bekeken, haar verleden en ook haar carrière als bekend model. Terwijl de focus op de overleden vrouw ligt, krijgt een oude vriendin van dr. Ruth Galloway dreigende brieven van een persoon die tegen vrouwelijke priesters is. De persoon noemt Walsingham in de brieven. Toeval bestaat niet zegt inspecteur Harry Nelson die beide zaken in behandeling neemt. Maar is het een ongelukkige samenloop van omstandigheden of is er samenhang tussen beide zaken?

Dr. Ruth Galloway en inspecteur Harry Nelson zijn de hoofdpersonen in De vrouw in het blauw. Het verhaal wordt afwisselend vanuit hun perspectief verteld. Ruth worstelt met het alleenstaande moederschap, vriendschap en verloren liefden. De inspecteur zit in de knoop met zijn onderzoeken over de brieven en de moord op het model. En op persoonlijk vlak zijn met vriendschap met Ruth.

Het is te merken tijdens het lezen van De vrouw in het blauw dat er eerdere delen zijn geweest. De karakters worden niet enorm verdiept, waarschijnlijk omdat bepaalde zaken in voorgaande boeken wel al aan bod zijn geweest. Hierdoor krijg je nu meer mee over de gevoelens van nieuwe personages dan van oude personages want die zullen in elk deel weer terug komen. Als standalone is het prima te volgen omdat er hier en daar wel wat uitleg wordt gegeven, alleen niet diepgaand.

Elly Griffiths heeft een lekker vlotte schrijfstijl. Het gebrek aan verdieping van karakters wordt ruimschoots gecompenseerd door de afwisseling en personages in het boek. Wel zitten er hele stukken in over de geschiedenis van de Anglicaanse Kerk en de Katholieke Kerk. Dit haalt de vaart uit het boek, het voegt helaas niet altijd iets toe. Hierdoor wordt niet helemaal duidelijk waarom er stromingen zijn die tegen vrouwelijke priesters zijn. Het wordt niet voldoende belicht terwijl gelijkheid voor vrouwen juist wel een interessant en maatschappelijk onderwerp is.

Het uiteindelijke plot van De vrouw in het blauw is opeens verassend. Dit is geen gewone whodunnit want er worden opeens wat zaken aan elkaar geknoopt waardoor het plot wat afgeraffeld aanvoelt en je zelf niet lekker kan puzzelen naar de ontknoping.

Al met al krijg je het gevoel dat Dr. Ruth Galloway in De vrouw in het blauw een bijrol heeft. Ook archeologie komt in dit boek nauwelijks aan bod. Die indruk zou je wellicht krijgen door de flaptekst.

Het is een fijn boek om te lezen als je al bekend ben met de serie. Als standalone heeft het niet de spanning en puzzel factor waar je naar op zoek bent in een whodunnit. Bij liefhebbers van series en detectives zal dit zeker in de smaak vallen en het is ook een fijn boek als je bekend bent met de wereld van de Anglicaanse Kerk en de Katholieke Kerk.

Ruth Galloway 8 - De vrouw in het blauw

1  2  3  4  5

Deel 8 in de Ruth Galloway-serie. In een klein stadje ontvangen diverse vrouwen dreigbrieven waarin gesproken wordt over 'een vrouw in het blauw, huilend om de wereld'. Dan wordt er een vrouw door aangetroffen, slechts gekleed in een blauwe badjas. Ruth Galloway moet de dader zien te ontmaskeren voordat er meer slachtoffers vallen...

Deel 8 in de Ruth Galloway-serie. Ruth Galloway wordt door inspecteur Harry Nelson betrokken bij een zaak waarbij een dode vrouw in een greppel wordt gevonden, gekleed in een blauwe badjas. De vrouw blijkt patiënt te zijn geweest in het nabijgelegen ziekenhuis, waar ze werd behandeld voor haar verslavingen. Ondertussen ontvangen diverse vrouwen in het dorp dreigbrieven, gericht op vrouwelijke priesters waarin verwezen wordt naar ‘een vrouw, gekleed in het blauw, huilend om de wereld’. Terwijl het dorp zich voorbereidt op de jaarlijkse paasopvoering van de kruisiging, is de race begonnen om de moordenaar te ontmaskeren voordat deze opnieuw toeslaat…

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman