A Touch of Ruin - Scarlett St. Clair RECENSIE

Recensie: A Touch of Ruin - Scarlett St. Clair

A Touch of Ruin is het vervolg op A Touch of Darkness en het tweede deel in de Hades x Persephone saga. We gaan verder waar het einde van A Touch of Darkness ons achterliet en Persephone verdeelt haar tijd tussen de boven- en de onderwereld. Haar werk als journalist komt onder druk te staan wanneer haar baas haar dwingt om een artikel over haar ontmoeting met Hades te schrijven en ook op persoonlijk vlak lijkt alles moeilijk te gaan. Ze heeft moeite om Hades te vertrouwen na een incident en dat zorgt voor enorme spanningen. Wanneer een ongeval haar wereld laat instorten, en Hades haar niet lijkt te wilen helpen, wendt Persephone zich tot iemand anders voor een gunst. En dat heeft een hele andere uitkomst dan ze had verwacht...

Scarlett St. Clair heeft met het concept goud in handen en dat blijkt wel als je de reacties leest op A Touch of Darkness. De New Adult doelgroep smult van de combinatie van mythologie en spicy romantiek, in een hedendaags jasje. Alhoewel ze voor A Touch of Ruin hetzelfde recept hanteert, lukt het St. Clair toch niet zo goed om van dit boek weer zo een knaller te maken als de voorganger.

Waar zit dat dan in? Voornamelijk in de ontwikkeling van de personages. Persephone mist consistentie in haar gedrag. Het ene moment is ze de zachtaardige, vergevingsgezinde godin die we hebben leren kennen, maar het andere moment zorgt haar onzekerheid ervoor dat ze verandert in een onuitstaanbaar jaloers kreng. En de buien wisselen elkaar zo snel af dat je er bijna een whiplash van krijgt als lezer.

Hades moet in deze reeks toch voor het 'dark' element zorgen en dat komt in dit deel niet zo sterk naar voren. Zijn stugheid is met momenten vervelend, want hij lijkt keer op keer in dezelfde valkuil te trappen om Persephone iets niet te vertellen, waardoor zij weer boos wordt, en bovendien verwacht je van de god van de onderwereld toch wat meer. Meer lef, meer machtsvertoon, meer onverschrokkenheid. Maar wat je krijgt is een daar een flauw aftreksel van. Er zijn maar weinig scènes waarin de god het bloed van de vrouwelijke lezers sneller doet stromen.

Het verhaal zelf zit wel goed in elkaar en houdt de aandacht van de lezer er voldoende bij. Er zit één grote gebeurtenis in het verhaal waar veel aan vasthangt en dat heeft St. Clair sterk gedaan. De nevenpersonages zorgen voor een paar hele leuke momenten en de broodnodige humor. A Touch of Ruin is vlot leesbaar en goed te volgen, waardoor je moeiteloos kan lezen. Dat komt mede doordat het tempo niet heel hoog ligt, het verhaal vrij eenvoudig is en er zeker wel wat herhalingen in zitten.

Heb je met plezier A Touch of Darkness gelezen? Dan is het logisch dat je ook graag A Touch of Ruin wil lezen, maar hou je verwachtingen onder controle voor je start. Alle elementen zijn nog steeds aanwezig, maar ze komen wat minder sterk naar voren. De erotische scènes lijken in het verhaal maar één doel te hebben, en dat is de ruzies tussen Hades en Persephone beëindigen. En ook dat begint op den duur wat te schuren bij de lezer. Laten we hopen dat dit gewoon een klein dipje in de serie was en dat het volgende deel, A Touch of Malice, weer gaat knallen als nooit tevoren.

Hades x Persephone 2 - A touch of ruin

1  2  3  4  5

In 'A touch of ruin' – het tweede deel van de Hades x Persephone-serie van Scarlett St. Clair – is Persephones relatie met Hades is openbaar geworden. De daaropvolgende mediastorm dreigt haar te ontmaskeren als de godin van de Lente. Het wordt alleen maar erger wanneer een vreselijke tragedie Persephones hart breekt en Hades weigert haar te helpen. Wanhopig neemt ze het heft in eigen handen en sluit ze deals met ernstige gevolgen. Geconfronteerd met een kant van Hades die ze nooit heeft gekend en een verpletterend verlies, vraagt Persephone zich af of ze echt Hades’ koningin kan worden.

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman