De bloemist – C.L. Pattison RECENSIE

Recensie: De bloemist – C.L. Pattison

Amy Mackenzie is eigenaar van de succesvolle bloemisterij Darling Buds en heeft een aantal welvarende klanten. In haar privé-leven loopt het echter minder op rolletjes: ze is erg eenzaam. Wanneer één van haar klanten, de architect James Elliott en zijn vrouw, haar vragen om bloemen te voorzien voor het verjaardagsfeestje van zijn schoonzus, wil ze deze kans grijpen om haar sociale kring uit te breiden. Op het feestje wordt er echter iemand dood aangetroffen en Amy lijkt verdacht. Ze probeert haar naam te zuiveren, maar verbergt zelf ook een nogal turbulent verleden.

C.L. Pattison heeft met De bloemist een ijzersterk debuut geschreven. De schrijfster heeft een zeer aangename schrijfstijl. Eén van de meest charmante aspecten van haar schrijven is de manier waarop ze allerlei toespelingen maakt naar bloemen en deze op een speelse manier verweeft in het verhaal. Door deze subtiele, maar doordachte details wordt de lezer ondergedompeld in de wereld van Amy, waaruit duidelijk blijkt dat bloemen haar passie zijn. Daarnaast is het tempo van het verhaal erg gebalanceerd, met afwisseling tussen rustigere momenten waarin de personages worden uitgewerkt en actievolle momenten als gevolg van een nieuwe onthullingen of aanwijzingen die op de juiste momenten ontluiken. Zo blijft de lezer constant alert en wordt uitgedaagd om de puzzelstukjes langzaam maar zeker samen te voegen.

Verder is de verhaallijn erg sterk opgebouwd. Het boek begint aan het einde van het verhaal, waaruit blijkt dat er iets ernstig is voorgevallen en Amy erbij betrokken is. Zo wordt men direct meegezogen in het verhaal. Dan springt het terug in de tijd, helemaal naar het begin, waar vervolgens op chronologische wijze het verhaal uit de doeken wordt gedaan. Op deze manier wordt er langzaamaan duidelijk wat de aanleiding was naar de situatie waarmee het boek begon. Op verschillende momenten in het verhaal worden nieuwe aanwijzingen geïntroduceerd en worden bestaande verdachten in een ander licht geplaatst, waardoor het spannend blijft tot het laatste moment: wie is de dader?  Pattison weet alle losse eindjes mooi aan elkaar te knopen tot een verbluffend einde.

De complexiteit van Amy's karakter en haar verleden dragen bij aan de bedwelmende mix van spanning en mysterie. Haar turbulente geschiedenis, die ze wanhopig probeert te verbergen, werpt een schaduw van verdachtheid over haar, vooral wanneer ze in verband wordt gebracht met dit voorval. Daarnaast zorgen bepaalde keuzes die Amy doorheen het verhaal maakt, dat ze niet direct een sympathiek personage is. Deze elementen laten spanning bloeien, waarbij de lezer voortdurend heen en weer wordt geslingerd tussen sympathie en argwaan tegenover Amy.

De bloemist is een spannende psychologische thriller met een web van bloemrijke intriges en onverwachte wendingen. Door de fijne schrijfstijl van C.L. Pattison en het aangename tempo, is dit boek een echte pageturner! Terwijl de laatste bloemblaadjes van het verhaal vallen, blijft de geur van het plot nog lang nazinderen.

Recensie: De bloemist – C.L. Pattison

De bloemist

1  2  3  4  5

Geweldige psychologische thriller voor de lezers van Freida McFadden en B.A. Paris.

Amy Mackenzies leven gaat haar voor de wind. Haar bedrijf in bloemsierkunst floreert en ze heeft een bestand van vermogende klanten, onder wie twee wel heel glamoureuze: de architect James Elliott en zijn mooie vrouw Eleanor. Maar hoezeer ze ook probeert om deel uit te maken van hun wereld, Amy wordt nooit echt geaccepteerd.

Tot ze door het stel wordt ingehuurd om de bloemen te verzorgen voor een groot feest. Eindelijk krijgt ze de kans om het leven te leiden waar ze altijd van heeft gedroomd. Wanneer een van de gasten dood wordt aangetroffen, kijkt iedereen echter direct naar Amy. De bloemist moet vechten om haar naam te zuiveren en ontdekt daarbij een nieuwe kant van de Elliotts.

Maar Amy zelf verbergt een nog groter geheim. En tegen de tijd dat ze zich realiseert dat het verleden haar heeft ingehaald, is het misschien al te laat…

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs