Bloedmaïs - Erik Jan Tillema RECENSIE

Recensie: Bloedmaïs – Erik Jan Tillema

Erik Jan Tillema heeft een patent op boeken die zich afspelen op het platteland. Het huis in de polder, Het kwaad in de polder, De duivel in de pôlder, De dood in de polder zijn ondertussen een begrip geworden in het genre van de Young Adult horror thriller. Als godsdienstwetenschapper probeert Tillema altijd de link te leggen met het mysterieuze. In zijn nieuwste boek Bloedmaïs is dat niet anders. Ook hier weer combineert hij zijn thriller met horror en het bovennatuurlijke.

Bloedmaïs  is een ietwat aparte thriller die van bij aanvang intrigeert en fascineert. Daisy en James verhuizen met hun ouders van de stad naar het onooglijke dorpje Nederkarspel, ook wel het maïsdorp genoemd. Nederkarspel is een zeer conservatieve gemeenschap waar iedereen iedereen kent en ‘import’ (of nieuwkomers) niet worden geapprecieerd. Al heel vlug wordt de familie geconfronteerd met de negatieve houding en zelfs agressiviteit van de dorpelingen. Bovendien hangt aan hun nieuwe huis ook een vreemde geschiedenis vast. Daarnaast blijkt er ook iets aan de hand te zijn met de maïs die het hele dorp omringt. De maïsstengels lijken wel te leven en komen zeer intimiderend over. In het dorp houdt de familie Flintboer alles en iedereen in een ijzeren greep. Jan en alleman luistert naar de Flintboers en is bang voor hen. Ook dominee Wegener speelt een bijzondere rol. Er is duidelijk meer aan de hand, maar het is moelijk de vinger op de wonde te leggen. Zowel Daisy als James worden geconfronteerd met dit mysterieuze gegeven en proberen er duiding aan te geven.

Tillema schrijft vlot en heel filmisch. Bloedmaïs  is een turf van 520 bladzijden, maar toch probeert de auteur de spanning en beklemmende sfeer het hele boek door aan te houden. De korte hoofdstukken en de snelle wisseling van perspectieven per hoofdstuk dragen bij aan de vlotte lectuur. Tillema speelt vlot met zijn personages en schakelt makkelijk tussen zijn personages.  Daisy en James zijn levensecht en de jonge lezer zal zich hier zeker in herkennen. Ook hun leeftijdsgenoten Anna en Barbara zijn figuren waarmee men zich kan vereenzelvigen. De  thema’s waarmee deze jongeren worstelen zijn de zaken waarmee de jeugd van vandaag ook worstelt: naast de dagelijkse beslommeringen, zijn er ook de onzekerheden over het uiterlijk en de wereld, de ontluikende seksualiteit; eenzaamheid en isolatie. Desondanks verliest Tillema zich soms in te lange beschrijvingen, te veel details en herhalingen. Ook voert hij te veel persoanges op die niet echt nodig zijn. De volwassenen in het boek zijn eerder karikaturen, misschien wel eigen aan hun specifieke rol. Het geheel had gerust honderd bladzijden minder gekund zonder in te boeten aan spanning of leesplezier. Het mysterieuze mocht wat vlugger benoemd worden. Tillema gaat ook gruwelijkheden en expliciete scenes niet uit te weg, waardoor het boek zeker niet geschikt is voor al te gevoelige of te jonge lezers. Toch blijft Bloedmaïs een aangename thriller met dat tikkeltje surreële horror erbij.

Recensie: Bloedmaïs – Erik jan Tillema

Bloedmaïs

1  2  3  4  5

Daisy en haar broer James verhuizen naar Nederkarspel, een dorp dat wordt omringd door metershoge maïs. Al snel komen ze erachter dat de lokale inwoners er eeuwenoude gebruiken op na houden en dat ze er niet veilig zijn. Ze verhuisden ernaartoe om er te leven, maar er geldt nog maar één ding: overleven!

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens

• Escape from a game 1: Het geheim van spookeiland - Dustin Brady