De terugkeer van Rachel Price - Holly Jackson RECENSIE

Recensie: De terugkeer van Rachel Price  - Holly Jackson

De moeder van Bel verdween toen ze twee jaar was. Er zijn de wildste verhalen de ronde maar Bel heeft haar moeder nooit meer gezien. Zestien jaar later maakt een documentairemaker een film over de verdwijning van Rachel Price. Iedereen werkt mee totdat Rachel zelf weer voor de deur staat. Ze vertelt niet waar ze al die tijd was en Bel is er zeker van dat er dingen niet kloppen en gaat op onderzoek.

In De terugkeer van Rachel Price volg je Bel en direct in het eerste hoofdstuk wordt duidelijk dat ze wordt geïnterviewd voor een documentaire. Ze vertelt haar verhaal en het verhaal van haar moeder. Tot het moment dat Rachel voor de deur staat, geloof je als lezer dat Rachel dood is. Wanneer Bel gaat twijfelen aan het verhaal van haar moeder doe je dit als lezer ook. Bel probeert de waarheid te vinden maar wordt telkens op het verkeerde been gezet. Als lezer weet je net zo veel als Bel dus zie je dit ook niet aankomen. De aanwijzingen die Bel probeert te volgen brengen diverse scenario's naar voren over wat er gebeurd zou kunnen zijn. De één nog wilder dan de ander.

De verhaallijn is fantastisch. Het zit van de eerste tot de laatste bladzijde goed in elkaar. Het blijft tot op het laatste moment spannend wat er nu daadwerkelijk 16 jaar geleden is gebeurd. Er zijn in de loop van het verhaal verschillende plottwists die je absoluut niet aan ziet komen. Een voorbeeld was al toen Rachel Price terugkeerde, maar dat geldt ook voor het einde waar je erachter komt wat er daadwerkelijk zestien jaar geleden is gebeurd. Tot in het laatste hoofdstuk blijft het spannend.

Personages zijn levensecht. Hoe zou je reageren als je moeder ineens weer terug is, maar niet kan vertellen waar ze 16 jaar is geweest. Je betrapt haar op leugens en onduidelijkheden die het alleen maar erger maken. Bel is begrijpelijkerwijs boos op haar moeder vanwege de leugens en vermoed dan ook het ergste. Haar nichtje Carter ziet juist het goede van alles in en is blij met het nieuwste familielid, dit tot de frustratie van Bel. De onderlinge relaties zijn heel goed uitgewerkt.

De terugkeer van Rachel Price is zo geschreven door Holly Jackson dat je door wilt blijven lezen, ondanks dat het een boek van ruim 500 bladzijden is. Het taalgebruik is aantrekkelijk en eenvoudig zodat je door kan blijven lezen. De manier van schrijven spreekt voor Holly Jackson, de relatief korte hoofdstukken en snel wisselende scènes helpen hierbij.

De terugkeer van Rachel Price is een aanrader voor iedereen vanaf 15 jaar die houdt van een mysterie met een verrassend einde.

De terugkeer van Rachel Price

1  2  3  4  5

Zestien jaar geleden verdween Rachel Price. Haar toen tweejarige dochter Bel Price was de enige getuige. Ze heeft aan deze ingrijpende gebeurtenis geen herinneringen en ze leeft sindsdien in de schaduw van deze mysterieuze verdwijning. Rachel Price is weg, waarschijnlijk dood, en Bel zou het liefst willen dat iedereen gewoon verder gaat met leven.

De zaak wordt plotseling weer relevant als de familie Price instemt met een true crime-documentaire. En dan gebeurt wat al die tijd onmogelijk had geleken: Rachel Price keert terug. Bels leven zal nooit meer normaal zijn. Haar moeder vertelt een ongelooflijk verhaal over wat haar is overkomen. Letterlijk ongelooflijk, want Bel weet zeker dat Rachel niet de waarheid spreekt. Maar als Rachel liegt, waar heeft ze dan al die tijd gezeten? En belangrijker nog: zou ze gevaarlijk kunnen zijn?

Terwijl de camera’s nog draaien, probeert Bel de waarheid over haar moeder te achterhalen en erachter te komen waarom Rachel werkelijk is teruggekeerd uit de dood.

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs