Dwaalspoor - Colin Dexter RECENSIE

Recensie: Dwaalspoor - Colin Dexter

Er is een moord gepleegd en inspecteur Morse en brigadier Lewis worden erbij geroepen om de moord op te lossen. De vrouw is gevonden op de donkere en afgelegen binnenplaats van een pub en weinig mensen lijken iets gezien of gehoord te hebben. Lukt het de Brigadier en de inspecteur om de dader aan te wijzen?

Bij het lezen van Dwaalspoor is het verstandig te realiseren dat dit verhaal voor het eerst uitgegeven is in 1975 en voor het eerst vertaald is in het Nederlands in 1994. Het verhaal en daarmee de personages passen beter in die tijd dan in de huidige tijd. Het hoofdpersoon Morse is erg veroordelend en seksistisch, net als de andere mannen in het verhaal. Er wordt soms nogal denigrerend gesproken over de vrouwen. Dit kan storend zijn maar wanneer je stilstaat bij het feit dat dit verhaal zich afspeelt in een andere tijd is het zeker beter te plaatsen.

Dan op naar het verhaal. Dwaalspoor wekt het idee dat het een detective is al valt het verhaal binnen het genre van een thriller. Dit verhaal past niet echt binnen één van deze genres. Ja, er is een moord gepleegd welke opgelost wordt, en ja, er zit een detective element in, maar het is eerder een roman/literair verhaal waarin er een moord opgelost wordt. De focus ligt heel erg op de relaties tussen alle personages die betrokken zijn bij de moord, meer de randzaken dan het onderzoek zelf. Daarnaast is het verhaal allesbehalve spannend te noemen. De schrijver en inspecteur Morse springen van hot naar her en zonder daadwerkelijke aanwijzingen worden er theorieën bedacht over de moordenaar. Meestal kun je als lezer nog wel een voorspelling doen maar doordat je in Dwaalspoor als lezer buiten de feiten gehouden wordt, waar de inspecteur ook niet echt veel waarde aan hecht, kun je helemaal niets behalve doorlezen en hopen dat je achter de moordenaar komt. Het einde van het verhaal kent wel de ontknoping, en die is wel verrassend, maar dat is meer op gevoelens en ideeën van de inspecteur berust dan op feitelijke uitkomsten van het onderzoek.

Doordat het verhaal wat ouder is en nu in een nieuw jasje gestoken is, verwacht je misschien ook een iets andere schrijfstijl. Het taalgebruik in het verhaal is wat ouderwets. Hierdoor kan het wat meer tijd kosten om door het verhaal heen te komen. Daarnaast heeft Colin Dexter ook een schrijfstijl waarbij hij heel erg veel details benoemd die niet altijd relevant zijn. Ook hierdoor kost het meer moeite om in het verhaal te komen. Colin Dexter maakt gebruik van meerdere vertellers in het verhaal. We krijgen wisselend gedachten en perspectieven mee van voornamelijk inspecteur Morse en Brigadier Lewis. Maar ook andere personages die een belangrijke rol vervullen in het verhaal passeren bij dit perspectief. Het verhaal bestaat uit drie delen die ieder opgedeeld zijn in hoofdstukken, gebaseerd op de dagen waarin het verhaal zich afspeelt.

Al met al is Dwaalspoor, geschreven door Colin Dexter een bijzonder verhaal te noemen. Als je op zoek bent naar een goede thriller of detective waar je stapje voor stapje de puzzel legt en de moordenaar ontdekt, is dit niet het verhaal voor jou. Vind je het leuk om te lezen over meer dan alleen het onderzoek en ook de relaties tussen de verschillende personages, is dit boek aan te raden voor jou. Omdat het niet vlot leest en niet echt binnen de aangegeven genres past, krijgt dit verhaal nu twee hartjes.

Recensie: Dwaalspoor - Colin Dexter

Dwaalspoor

1  2  3  4  5

Deel 1 in de Inspecteur Morse-serie van Colin Dexter. De eerste zaak waarbij Morse en Lewis samenwerken. Voor deze zaak duiken ze in de studentenwereld van Oxford.

Deel 1 in de Inspecteur Morse-serie van Colin Dexter. Ooggetuigen kunnen zich herinneren dat de mooie Sylvia Kaye stond te liften. Niet veel later wordt haar lichaam dood aangetroffen bij een pub vlak buiten Oxford. De scherpzinnige inspecteur Morse begint met het onderzoek. Voor het eerst wordt hij daarbij geassisteerd door Lewis. Een samenwerking die voor beide mannen geen onverdeeld genoegen blijkt te zijn. Morse en Lewis graven zich een weg door de complexe studentenwereld van Oxford...

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman