Schrikkeldag - Inge Spaan RECENSIE

Recensie: Schrikkeldag - Inge Spaan

In Warchem maakt iedereen zich druk als er weer een schrikkeljaar aankomt. Iedere schrikkeldag komt er namelijk een inwoner van het dorp op een raadselachtige manier om het leven. Aafke denkt als buitenstaander dat dit vooral op toeval berust, totdat ze dit jaar zelf ook anonieme telefoontjes krijgt vlak voor schrikkeldag. Ze is vastbesloten de waarheid boven tafel te krijgen, voordat ze straks zelf het volgende slachtoffer is...

Schrikkeldag is de vierde thriller van Inge Spaan en kwam afgelopen februari uit. Toepasselijk, want het boek speelt zich ook grotendeels in februari 2024 af. In het verhaal zijn twee verhaallijnen te lezen, een speelt zich af in het heden en de ander in het verleden. In het heden lezen we vanuit Aafke, die op het punt staat haar eerste schrikkeldag als inwoner van Warchem mee te maken. De verhaallijn in het heden loopt van donderdag 22 februari tot en met vrijdag 1 maart 2024. De verhaallijn uit het verleden wordt verteld vanuit het perspectief van Stef, de partner van Aafke, en speelt zich af in 2003 en 2004. De verschillende perspectieven en tijden zijn duidelijk in het boek aangegeven, en de wisseling is niet storend tijdens het lezen.

Het dorp Warchem is iedere vier jaar in rep en roer, wanneer er weer een nieuwe schrikkeldag in het jaar voorkomt. Aafke is nog niet lang geleden bij haar partner Stef ingetrokken en schrikkeldag 2024 is dan ook de eerste schrikkeldag die zij in het dorp meemaakt. Leonore is het zwakbegaafde zusje van Stef en woont in het huisje in de tuin van Aafke en Stef. Leonore en Stef zijn erg bezig met de komende schrikkeldag, de voorgaande schrikkeldagen zijn er immers drie inwoners van Warchem op mysterieuze wijze om het leven gekomen. Aafke vindt dit in het begin nogal overdreven, het zal toch niet echt zo zijn dat de 'schrikkelman', zoals hij in het dorp genoemd wordt, bestaat? Wanneer Aafke vervolgens een aantal keer anoniem gebeld wordt begint ze hier toch aan te twijfelen, ze zal toch niet het volgende slachtoffer worden? In het boek wordt de lezer meegenomen in de zoektocht van Aafke en de rest van het dorp naar deze 'schrikkelman', want Aafke blijkt niet de enige te zijn bij wie rond schrikkeldag mysterieuze dingen gebeuren. Het verhaal wordt grotendeels vanuit het perspectief van Aafke geschreven, hetgeen maakt dat je je als lezer met haar verbonden voelt. Doordat de verhaallijn vanuit het verleden vanuit Stef verteld wordt, en je gaandeweg het boek steeds meer informatie over zijn jeugd en doen en laten leest, krijg je voor hem ook steeds meer compassie.

Schrikkeldag is op een fijne, vlotte manier geschreven in de vorm van korte hoofdstukken waarin het heden en verleden elkaar afwisselen. De hoofdstukken eindigen regelmatig in een cliffhanger en door de plottwisten die Inge Spaan in het boek verwerkt heeft, kon ik niet stoppen met lezen. Richting het einde van het boek vallen de puzzelstukjes in elkaar en komt het verhaal tot een ontknoping die ik zelf allerminst zag aankomen. Ik heb dit boek dan ook in één dag uitgelezen.

Wanneer je toe bent aan een psychologische thriller van eigen bodem die je maar moeilijk weg kan leggen, ben je met Schrikkeldag van Inge Spaan aan het juiste adres!

Recensie: Schrikkeldag - Inge Spaan

Schrikkeldag

1  2  3  4  5

Spannende psychologische thriller voor de lezers van Marion Pauw, Marieke Damen en Angelique Haak.

Op 29 februari 2012 verdrinkt een vijfjarig meisje in een sloot dicht bij haar huis. Vier jaar later kost een fatale woningbrand een geliefde dorpsbewoner het leven. Een jonge man crasht met zijn motor tijdens de schrikkeldag in 2020.

Ieder schrikkeljaar komt een bewoner uit het dorp Warchem onder raadselachtige omstandigheden om het leven. Toeval… of niet? Aafke is als buitenstaander niet overtuigd van het verband, maar wordt meegetrokken in verhalen uit het verleden door haar vriend en dorpsbewoner Stef.

Vastbesloten om achter de waarheid te komen gaat ze op onderzoek uit. Hoewel de wildste geruchten de ronde doen, laat Aafke zich niet zomaar afschrikken. Tot ze anonieme telefoontjes begint te krijgen die haar bang maken. Zou zij dit schrikkeljaar het volgende slachtoffer kunnen zijn?

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman