De nieuwe achternaam - Elena Ferrante RECENSIE

Recensie: De nieuwe achternaam - Elena Ferrante

Na het eerste deel, De geniale vriendin, volgen we in De nieuwe achternaam de vriendinnen Elena en Lila na de bruiloft van Lila. De meisjes worden jonge vrouwen en door hun erg verschillende situaties, ondergaan ze elk hun eigen ervaringen. Elena studeert verder en ontmoet andere jongeren die totaal niets met de omgeving waarin ze opgroeide te maken hebben, en daartegenover staat Lila, die zich steeds meer lijkt te verzetten tegen haar leven als getrouwde vrouw.

Net als in De geniale vriendin, wordt het verhaal verteld door Elena. Alhoewel dat erg duidelijk is, want er wordt soms expliciet naar het feit verwezen dat Elena niet alles weet over een voorval, geeft het af en toe ook ruis op de lijn. Wanneer je er als lezer dieper over gaat nadenken, dat de vrouwen voor grote delen van het verhaal ver van elkaar verwijderd zijn, wordt het moeilijk om alles voor waarheid aan te zien wat Elena schrijft. Langs de andere kant, als je wat soepeler omgaat met dat gegeven, blijft het geheel wel realistisch aanvoelen en vormt het geen irritatie-bron.

De nieuwe achternaam heeft wat meer personages dan De geniale vriendin. Elena's wereld breidt zich uit en haar nieuwe kennissen komen boven op de laag personages uit het eerste deel te liggen. Toch blijft de hoofdmoot van de gebeurtenissen zich rondom het vertrouwde van de omgeving waarin ze opgroeiden afspelen. Daardoor voelt ook dit tweede deel klein aan, op een goede manier. Het zorgt er namelijk voor dat karakters en thema's uitgediept kunnen worden.

Het karakter van de personages ontwikkelt zich constant. Hun individuele groei blijft mooi in lijn met de basis die Ferrante uitgezet heeft in De geniale vriendin. En tegelijkertijd blijft het verrassen. Er zijn verschillende kruispunten in de levens van beide vrouwen te ontdekken, waarop ze andere keuzes hadden kunnen maken en waardoor ze zich anders hadden kunnen ontwikkelen. Als lezer blijf je dus steeds op het puntje van je stoel zitten, afwachtend wat Ferrante nu weer uit haar hoge hoed tovert.

Lila blijft een ingewikkeld personage om iets over te zeggen. De frustraties broeien onder de oppervlakte en maken van haar een wispelturig en moeilijk individu. Hoe je daar als lezer tegenover staat, zal erg persoonlijk zijn, maar het is moeilijk om niet geïrriteerd te raken op sommige momenten. Elena voelt een stuk stabieler, maar boeit daardoor ook wat minder. Ze doet dienst als tegengewicht en is in die functie uiterst interessant, maar het sprankelende van De nieuwe achternaam komt absoluut van Lila af.

Thema's als liefde en vriendschap vormen de hoofdmoot en bijna alle lijntjes leiden terug naar deze onderwerpen. Toch loopt er onder dit alles een soort ontwikkelingsvraagstuk in de trant van 'Nurture vs Nature'. Welke mogelijkheden heeft iemand, financieel en intellectueel, en hoe beïnvloeden deze de vorming van een persoonlijkheid? Omdat het tempo in De nieuwe achternaam niet heel hoog ligt, heb je als lezer ruimschoots de tijd om over bepaalde elementen te reflecteren.

Het tweede deel in het vierluik De Napolitaanse romans laat de lezer niet onbewogen. In De nieuwe achternaam laat Ferrante opnieuw haar talent zien. Prachtig geconstrueerde zinnen met rake boodschappen en haarscherpe analyses van de personages zorgen ervoor dat je ook na het omslaan van de laatste bladzijde nog aan Lila en Elena moet denken. En dat komt mooi uit, want je kan zo door met deel drie Wie vlucht en wie blijft.

De nieuwe achternaam

1  2  3  4  5

Lila is op haar zestiende getrouwd, maar krijgt met haar nieuwe achternaam algauw het gevoel dat ze zichzelf kwijtraakt. Haar turbulente huwelijk komt zwaar onder druk te staan. Elena voltooit als voorbeeldige leerling het gymnasium, maar door haar eenvoudige afkomst worstelt ze met haar universitaire ambities. Ze voelt zich in de wijk niet meer thuis, daarbuiten evenmin.

De twee vriendinnen uit De geniale vriendin zoeken ook in dit boek naar een manier om hun lot in eigen hand te nemen.

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs