Terschelling - Linda van Rijn RECENSIE

Recensie: Terschelling - Linda van Rijn

Nina en haar vriend Floris zijn op vakantie op Terschelling. Tijdens hun verblijf op het eiland denkt Nina vaak terug aan haar vakantie van 25 jaar geleden op Terschelling, toen haar vriendin Sterre werd vermoord. De moord op Sterre is nooit opgelost. Nina besluit nu om een podcast te gaan maken over de impact van de dood van Sterre op haar familie en vrienden. Voor de podcast zoekt ze contact met de ouders van Sterre, belt ze oude vrienden en spreekt met de rechercheurs van destijds. Gedurende haar onderzoek graaft ze dieper en dieper om de waarheid boven tafel te krijgen. Dit wordt alleen niet door iedereen op prijs gesteld.

Het verhaal start met een proloog dat hoofdpersonage Nina op de vlucht is naar de veerboot van het eiland Terschelling af. Hierdoor wordt je nieuwsgierigheid direct gewekt, wat is er gebeurd waardoor Nina op de vlucht slaat? Zo wordt vanaf het eerste moment de spanning in het verhaal gebracht. Vervolgens gaat het verhaal terug in de tijd en start bij de vakantie van Nina en Floris. Vanaf daar wordt het verhaal chronologisch verteld, heeft het boek een logische opbouw en wordt de spanning geleidelijk opgevoerd.

Nina is een aansprekend personage. Ze is erg gemotiveerd om de moord van Sterre nu op te lossen en doet er alles aan om iedereen te spreken die betrokken was en probeert de tijdlijn van de dag van de moord op Sterre helder te krijgen. Nina is zo toegewijd, dat ze daardoor haar eigen Floris vergeet.

Deze nieuwe thriller van Linda van Rijn is beeldend en toegankelijk geschreven. Het boek ademt een heerlijke vakantiesfeer en je waant jezelf op Terschelling. Door de spannende proloog en de spanning rondom het onderzoek naar de moord op Sterre is het boek meeslepend. Het verhaal lijkt vooral een who done it, maar aan het eind van het verhaal wordt de spanning flink opgevoerd. Een plottwist aan het einde zorgt voor een verrassend slot. Het verhaal wordt afgerond met een epiloog waardoor het boek mooi afgerond wordt.

Auteur Linda van Rijn schrijft sinds 2011 vakantiethrillers die zich vaak op een vakantiebestemming afspelen. Het zijn vaak zomerse bestemmingen, maar enkele thrillers spelen ook op skivakanties. De boeken van Linda van Rijn zijn succesvol en belanden vaak in de Bestsellerlijst. In 2022 werd bekend dat romanschrijfster Mariette Middelbeek schuilgaat achter het auteurspseudoniem Linda van Rijn.

Terschelling is een onderhoudende vakantiethriller. De vakantiesfeer in het boek is aanstekelijk en daarnaast zorgt de zoektocht voor een meeslepend verhaal met een spannende ontknoping.

Recensie: Terschelling - Linda van Rijn

Terschelling

1  2  3  4  5

Vijfentwintig jaar nadat haar vriendin dood op het strand werd gevonden, maakt Nina een podcast over de cold case. Maar hoe dieper ze graaft, hoe dichter ze komt bij wat verborgen had moeten blijven… Als Nina en haar vriend Floris tijdens hun vakantie op Terschelling langer moeten blijven dan verwacht, besluit Nina om vanaf het Waddeneiland haar werk als journalist voort te zetten. Een onderwerp om in te duiken is zo gevonden. De dood van haar vriendin Sterre tijdens hun meidenvakantie, nu 25 jaar geleden, zit de laatste weken toch al de hele tijd in haar hoofd. Want hoe kan het dat de zaak nooit is opgelost en dat de politie zelfs bijna geen aanknopingspunten heeft gevonden? Nina besluit een podcast te maken over de cold case en gaat terug naar de camping waar ze destijds verbleven. Ze spoort vrienden van vroeger op, klopt aan bij de recherche en ontdekt dat destijds de onderste steen helemaal niet boven is gekomen. Vastbesloten daar nu wel voor te zorgen, graaft ze dieper en dieper. Maar dan blijkt dat niet iedereen op haar onderzoekswerk zit te wachten...

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman