Mangiamo! - Sarah Puozzo RECENSIE

Recensie: Mangiamo! – Sarah Puozzo

Kookboeken met een mooi verhaal zijn altijd favoriet bij mij, vandaar ook dat ik zo blij ben met het boek Mangiamo! Van Sarah Puozzo. Wanneer ik de achterkant lees lijkt het zelfs dat het meer een leesboek annex reisgids is dan een echt kookboek. Bladerend door Mangiamo! blijkt dat mee te vallen. Het fraai uitgevoerde boek bevat 66 heerlijke recepten uit alle streken van Italië. Dat is ook de zoals het boek is ingedeeld van Trentino - Alto Adigio via Emilia - Romagna tot aan Sicilia.

Bij alle streken schrijft Sarah Puozzo verhalen. Ze lezen als een soort van blog omdat ze geschreven zijn in de ik-vorm. Dat maakt het heel persoonlijk, iets wat me wel aanspreekt, maar dat ik niet vaak tegenkom in kookboeken. Die persoonlijke verhalen maken ook dat ik het niet echt zie als een reisgids. Het lijkt mij ook ondoenlijk om een reisgids voor heel Italië te maken. Mangiamo is vooral een tocht door Italië met mooie, toch vooral culinaire verhalen uit de streken waarover het boek gaat.

Verhalen bijvoorbeeld over de herkomst van de tortellini in het hoofdstuk over Emilia – Romagna. De regio waar ook de spaghetti Bolognese vandaan komt die gemaakt wordt met Ragù. De tomatensaus waarvan ik weet dat het originele recept heel lang duurt om het te maken omdat het uren moet pruttelen op laag vuur. Sarah Puozzo maakt een eenvoudige versie die iets minder lang nodig heeft. Als gehakt wordt gebruik gemaakt van het vlees uit (verse) worst. Ik maakte deze makkelijke Salsiccia ragù ook en hij beviel prima. Heerlijk met spaghetti, of iedere andere pasta, maar laat een Italiaan dat niet horen.

Naast pasta’s natuurlijk ook heel veel andere recepten, zoals Ossobuco en vlees gegaard in barbaresco, maar ook vis, desserts en antipasti als Supplì al telefono, gepaneerde risottoballetjes met een vulling van mozarella.

Voor een ander recept zakte ik af naar het meest zuidelijke deel van Italië, Sicilië. Ik maakte de Pasta alla norma, genoemd naar een opera van Vincenzo Bellini. Zoals we van Italianen wel gewend zijn is ook dit niet een heel ingewikkeld gerecht. Het bevat aubergine, (kers)tomaten uit blik en oorspronkelijk ricotta salata, die ik op advies van Sarah Puozzo, verving door pecorino omdat ik de ricotta niet kon vinden op mijn vakantieadres in Frankrijk. De pasta smaakte er niet minder om.

Al lezend en bladerend in Mangiamo! verlangde ik weer naar een vakantie in Italië. Dat zal nog even duren, maar gelukkig heb ik de heerlijke recepten als alternatief deze zomer.

Recensie: Mangiamo! – Sarah Puozzo

Mangiamo!

1  2  3  4  5

Met dit boek stap je tussen de plooien van het massatoerisme en in de voetsporen van de Venetiaanse culinair journaliste en (tv-)kok Sarah Puozzo.

Mangiamo! is een reisgids die leest als een roman en je kennis laat maken met unieke culinaire en culturele belevingen in Noord- en Midden-Italië. Van mystieke wijn proeven met de paters van de Karmelietenorde in Veneto tot het eten van fluweelzachte tortellini van de godin Venus in Emilia-Romagna.

Het boek is verrijkt met leestips voor onderweg en playlists van lokale muzikanten.

In het boek staan ook 70 recepten uit de dampende kookpotten van de Italiaanse keukens. Met daarbij tips voor wijn en bier, gemaakt uit de bodem van de tricolore laars.

Dit boek is je reisgezel naar het prachtige Italië en kookgids voor een totaalbeleving van 'la bella Italia'.