Oversharing - Jane Fallon RECENSIE

Recensie: Oversharing - Jane Fallon

Oversharing gaat over Iris. Gescheiden, geen kinderen en om de eindjes aan elkaar te knopen verhuurt ze haar logeerkamer. Ze is niet eenzaam. Ze is best gelukkig met haar goedbetaalde maar saaie werk en ze heeft haar vriendinnen in de buurt. Verder zijn haar zus en moeder er ook nog. Wat wil je nog meer? En daar wringt het, ze heeft te veel tijd. Ze voelt dat haar vriendinnen een hele andere richting op gaan met hun leven omdat ze kinderen hebben. En zij niet. Niet dat dat een bewuste keuze was, het komt door Maddy. Dus wanneer Iris een linkje krijgt waarin ze ziet dat Maddy een influencer is en een schattige tweeling heeft dan steekt dat.

Iris is de hoofdpersoon in Oversharing, ze werkt hard, is gestructureerd en een trouwe vriendin. Wel heeft ze haar logeerkamer verhuurd waardoor ze af en toe een gebrek aan 'personal space' ervaart. Maddy is de tweede hoofdpersoon in het boek. Zij is getrouwd met Lee en samen hebben ze een tweeling. Maddy is de drijvende kracht achter haar momfluencer kanaal en ze staat op het punt om landelijk door te breken met een boek en sponsorcontracten.

Beide karakters zijn niet heel diepgaand uitgewerkt. Maddy is erg gericht op het groot maken van haar merk, het uitbrengen van haar boek en is niet echt bezig met wat al die filmpjes doen met haar kinderen of haar man. Iris gaat zo diep in haar acties over de dingen die Maddy doet. Want zij was 'de andere vrouw' in haar kapotgelopen huwelijk, dat ze helemaal niet kijkt naar de rol die Tom heeft gespeeld. En de acties die ze doet daarvoor mag ze gaan praten met een professional want normaal is dat niet.

Mijn obsessie voelt triviaal vergeleken met de echte grotemensenproblemen van Fay.

De schrijfstijl van Jane Fallon is vlot. Oversharing leest snel weg. De situaties waar Iris in terecht komt voelen levensecht aan en veroorzaken een knoop in je maag terwijl je denkt: 'Nee, doe het niet! Draai je om en loop weg!'.

Aan het einde van Oversharing zit nog een plottwist. Het is best voorspelbaar, want het blijft natuurlijk een feelgood, maar voor het verhaal is het goed dat het erin zit. Zo wordt Oversharing een afgerond geheel en kunnen de personages weer verder met hun leven gericht op de toekomst.

Oversharing is een makkelijk te lezen feelgood, niet heel diepgaand en daardoor geschikt als tussendoortje. Lekker om te relativeren dat het altijd erger kan. Aanrader voor de liefhebbers van Dani Atkins.

Recensie: Oversharing - Jane Fallon

Oversharing

1  2  3  4  5

Een heerlijke nieuwe roman van Jane Fallon, de ‘queen of the revenge comedy’. Maddy heeft Iris’ leven verpest, en speelt nu online het perfecte gezinnetje. Iris besluit Maddy’s bedrog te ontmaskeren...

Ooit was Iris gelukkig. Ze had een huis, een man, de belofte van een gezin. Nu is ze gescheiden en verhuurt ze haar logeerkamer om rond te komen. Het had erger gekund – maar het ook béter gekund. Als Maddy er niet was geweest. Maddy, de vrouw die haar leven heeft verpest. Influencer Maddy heeft haar merk opgebouwd rondom ‘haar gelukkige gezinnetje’. Ze is beroemd om haar wholesome video’s over het leven met haar man en schattige tweeling. Iris gelooft er geen bal van. En ze gaat bewijzen dat het allemaal nep is...

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman