De kleermaakster van Parijs – Georgia Kaufmann RECENSIE

Recensie: De kleermaakster van Parijs – Georgia Kaufmann

Ooit woonde Rosa Kusstatscher in een klein dorpje in de Italiaanse Alpen. Vanuit daar heeft het leven haar via Parijs en Rio de Janeiro naar New York gebracht. Tijdens al die omzwervingen heeft ze een wereldwijd mode-imperium opgebouwd. Maar haar persoonlijke leven is niet altijd over rozen gegaan. Op een avond, terwijl ze zich voorbereidt op de belangrijkste ontmoeting van haar leven, blikt ze terug. Op haar vlucht door de Zwitserse bergen tijdens de Tweede Wereldoorlog, de periode dat ze in Parijs de muze van Dior was, een stormachtige romance met een jazzmuzikant... Maar vooral op alles wat maakt dat ze nu zo zenuwachtig is voor de aankomende ontmoeting.

Al halverwege de jaren negentig ontstond De kleermaakster van Parijs in het hoofd van Georgia Kaufmann, vertelt ze in haar dankwoord. Alsof Rosa's pittige, diepe stem haar zelf het verhaal vertelde, aldus de debuterend auteur. Vervolgens verweefde Kaufmann haar eigen familiegeschiedenis met Rosa's vertelling; op zo'n manier, dat de uiteindelijk overgebleven enige autobiografische scène door niemand herkent zal worden. Bijna dertig jaar schaafde ze dus aan deze roman. En het resultaat mag er zijn.

Misschien dat de titel niet het beste weerspiegelt wat je van De kleermaakster van Parijs kunt verwachten. Rosa verblijft slechts een relatief korte periode van haar leven in Parijs. Maar het is wel een cruciale. Want daar ontwikkelt ze, onder het toeziend oog van mode-legende Christian Dior, haar talent voor mode. En terwijl ze zich ontpopt tot modeontwerper, en daarmee de basis legt voor haar mode-imperium, maakt Kaufmann van Rosa ook nog eens de inspiratiebron voor het beroemde parfum Miss Dior. Heerlijke stukken verhaal waarbij je kunt wegdromen, kleurrijk en beeldend verteld.

Daar had nog wel meer van in dit boek gemogen, want net als Parijs speelt het kleren maken een kleinere rol in dit boek dan je aan de hand van de titel zou denken. Rosa's enerverende leven vol hoogte- en ook dramatische dieptepunten, omvat veel meer dan kleding maken, waardoor dat laatste zo nu en dan wat naar de achtergrond verdwijnt. Maar Kaufmann blijft wel oog houden voor de passie van haar hoofdpersoon, en kleding, make-up en parfum hebben voor Rosa altijd bijzondere betekenis. Zo kiest ze er ook voor om De kleermaakster van Parijs op te bouwen aan de hand van de schoonheidsproducten die door Rosas's handen gaan terwijl ze zich voorbereidt op haar belangrijke afspraak. Een vertelstructuur die aan het begin even wennen is, maar vervolgens origineel en knap in elkaar blijkt te steken.

Rosa is misschien geen wereldverbeteraar, die met haar neus op de grote momenten in de geschiedenis staat. Maar Kaufmann laat wel zien dat ze weet heeft van de wereld waarin haar hoofdpersoon leeft, en tikt subtiel en minder subtiel allerlei grote thema's aan. Rosa ontwikkelt zich van een arm meisje dat een speelbal is van haar omgeving tot een sterke vrouw die haar lot in eigen handen heeft. Het is kost even een aantal pagina's om in het verhaal te komen doordat Rosa je als lezer zo direct aanspreekt, en tijdens het vertellen onrustig en nerveus overkomt. Maar als De kleermaakster van Parijs eenmaal goed op gang is, vindt ze haar stem en wordt het steeds lastiger het boek weg te leggen. Complimenten voor een debuterend auteur!

De kleermaakster van Parijs

1  2  3  4  5

Rosa Kusstatscher heeft een mode-imperium weten op te bouwen dankzij haar onfeilbare gevoel voor stijl. Maar vanavond, terwijl ze zich voorbereidt op de belangrijkste ontmoeting van haar leven, laat haar zelfverzekerdheid haar in de steek.

Wat heeft haar hier gebracht? Terwijl ze twijfelt over de juiste jurk en lippenstift, begint Rosa haar ongelooflijke verhaal te vertellen. Het verhaal van een arm plattelandsmeisje uit de Italiaanse bergen. Van de nazibezetting en haar vlucht. Een verhaal over hoop en verdriet in Zwitserland, glamour en liefde in Parijs. Over ambitie en verlies in Rio de Janeiro, succes en zelfontplooiing in New York.Een heel leven op de vlucht, realiseert ze zich nu. Maar ze wil niet langer vluchten.

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman