De violiste van Auschwitz - Ellie Midwood RECENSIE

Recensie: De violiste van Auschwitz - Ellie Midwood

Het boek De violiste van Auschwitz is geschreven door Ellie Midwood. Ellie Midwood kan zichzelf ongetwijfeld de koningin van de historische fictie noemen. Ze is de bestverkochte auteur van historische fictie in de Verenigde Staten. Haar interesse in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog werd gewekt door haar grootvader, die Junior Sergeant was van het Eerste Wit-Russische Front.

Op jonge leeftijd begon haar grootvader verhalen te vertellen over zijn ervaringen aan de frontlinie. Naarmate ze ouder werd, groeide haar interesse in de geschiedenis steeds meer en begon Ellie Midwood te schrijven over deze afgrijselijke periode. Haar debuut was een historische roman getiteld Het meisje uit Berlijn, die in 2016 werd gepubliceerd.

"Ooit speelde Alma voor uitverkochte zalen. Nu maakt haar muziek het verschil tussen leven en dood." De ondertitel en de cover van De violiste van Auschwitz is krachtig en beeldend, met een design dat onmiddellijk de aandacht trekt en de emotionele kern van het verhaal weerspiegelt. Het dominante beeld toont een vrouw, gehuld in een somber palet van grijs en blauw, wat de donkere en tragische setting van Auschwitz symboliseert. De achtergrond kan de prikkeldraadomheining en de barakken van het concentratiekamp laten zien, wat de historische en grimmige realiteit van de Tweede Wereldoorlog benadrukt.

De violiste van Auschwitz door Ellie Midwood vertelt het aangrijpende verhaal van Alma Rosé, een van Europa's meest gerespecteerde violisten vóór de bezetting door de nazi's. Haar optredens raakten diep en lieten een onuitwisbare indruk achter op haar publiek. Wanneer de nazi's Europa binnenvallen, kan zelfs haar talent haar niet beschermen. Alma wordt gevangene nummer 50381 in Auschwitz, haar nummer in bleke inkt getatoeëerd op haar huid. Ze wordt samen met duizenden anderen opgesloten, gescheiden van haar geliefden en wachtend op een onzekere toekomst.

In het kamp valt Alma op bij de kampoversten en wordt ze voorgesteld aan de commandant. Tot haar weerzin wordt ze aangesteld als dirigent van het vrouwenorkest, belast met het verzachten van de sfeer in het kamp en het wekelijks optreden voor nazi-officieren op zondagen. Alma twijfelt eerst, maar beseft al snel dat deze positie haar de mogelijkheid biedt om haar medegevangenen te helpen overleven door hen extra rantsoenen te geven en hen te beschermen tegen de dood.

Tijdens haar tijd als dirigent ontmoet Alma Miklós, een getalenteerde pianist, die haar helpt bij het trainen van minder ervaren muzikanten voor de geplande kerstoptredens, onder het toeziend oog van naziarts Dr. Mengel. Hun intense samenwerking en de gedeelde passie voor muziek creëren een band tussen Alma en Miklós, die langzaam evolueert tot liefde te midden van de gruwelen van Auschwitz.

De violiste van Auschwitz verkent diverse diepgaande thema's die het hart van het verhaal vormen. Centraal staat de context van de Tweede Wereldoorlog, waarin de dagelijkse strijd om te overleven een cruciale rol speelt. Alma Rosé, als gevangene in Auschwitz, ervaart de wreedheden van oorlog en de constante dreiging van de dood. Haar positie als dirigent van het vrouwenorkest brengt echter een uniek element in het verhaal: de kracht van muziek. Muziek biedt niet alleen een vorm van expressie maar ook een middel tot overleving en een bron van hoop voor Alma en haar medegevangenen.

Ondanks de gruwelen van het kamp, toont het verhaal ook de veerkracht van de menselijke geest. De personages proberen hun menselijkheid te behouden door elkaar te steunen en door de muziek die ze samen maken. De ontluikende gevoelens tussen Alma en Miklós voegen een extra laag toe aan het verhaal, waarbij liefde en menselijke verbinding worden benadrukt, zelfs in een omgeving die wordt gekenmerkt door haat en wreedheid. Deze relatie symboliseert de mogelijkheid van liefde en hoop, ondanks de onmenselijke omstandigheden waarin ze verkeren.

Daarnaast is er de realiteit van hongersnood en ontbering, die de gevangenen dagelijks moeten doorstaan. Het boek geeft een aangrijpend beeld van de extreme ondervoeding en de harde strijd om te overleven. Alma's vermogen om extra rantsoenen te regelen voor haar orkestleden biedt een klein maar betekenisvol verschil in hun leven.

In essentie verkent De violiste van Auschwitz de complexiteit van overleving, de kracht van muziek, de veerkracht van de menselijke geest, en de mogelijkheid van liefde in de donkerste tijden. Het is een verhaal dat de diepste diepten van menselijke wreedheid blootlegt, maar ook de onbreekbare kracht van hoop en menselijkheid viert.

Ellie Midwood's schrijfstijl in De violiste van Auschwitz is gedetailleerd en grondig, wat zowel een kracht als een zwakte van het boek kan zijn. Ze legt veel nadruk op historische nauwkeurigheid en het creëren van een levendig beeld van de tijd en plaats waarin het verhaal zich afspeelt. Dit resulteert in een rijk en goed onderzocht historisch kader, wat het boek bijzonder maakt voor lezers die een diepgaande blik op de omstandigheden van de Tweede Wereldoorlog waarderen.

Echter, deze gedetailleerdheid kan ook bijdragen aan een langdradig gevoel, vooral voor lezers die gewend zijn aan een sneller tempo in hun lectuur. De uitgebreide beschrijvingen en het trage tempo maken het soms moeilijk om volledig in het verhaal op te gaan. Dit kan ervoor zorgen dat sommige lezers moeite hebben om zich verbonden te voelen met de personages en de gebeurtenissen.

De violiste van Auschwitz door Ellie Midwood biedt een indrukwekkend en goed onderzocht historisch kader met levendige beschrijvingen en emotionele diepgang. Hoewel de uitgebreide beschrijvingen en het langzame tempo soms een uitdaging kunnen vormen, brengt Midwood's aandacht voor detail de geschiedenis tot leven en benadrukt ze de kracht van muziek en menselijkheid in de donkerste tijden.

De violiste van Auschwitz

1  2  3  4  5

Perfect voor lezers van Meg Waite Clayton, Kristin Harmel en Heather Morris

Ooit was Alma Rosé een van de meest gerespecteerde violistes van Europa. Haar optredens lieten geen publiek onberoerd. Maar toen de nazi’s Europa bezetten, kon niets haar redden.

In Auschwitz wordt elke dag gevochten om te overleven. Alma is niet langer Alma, maar gevangene 50381, het nummer dat in bleke inkt op haar huid is getatoeëerd. Samen met duizenden anderen zit ze opgesloten, en is ze gescheiden van haar geliefden, wachtend op een ongewisse toekomst. Dan stelt het hoofd van het vrouwenkamp Alma aan als ­dirigent van het vrouwenorkest, dat moet helpen de rust in het kamp te bewaren en dat op zondagen moet optreden voor hooggeplaatste ­nazi’s. Alma wil weigeren maar realiseert zich dan dat dit haar een ­gunstige positie geeft. Als dirigent kan ze uitgehongerde meisjes extra rantsoenen geven en hen misschien zelfs redden van de dood…

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman