Alle zondaars zullen bloeden - S.A. Cosby RECENSIE

Recensie: Alle zondaars zullen bloeden - S.A. Cosby

Het stadje Charon County kent een lang en duister verleden, maar toch zijn er in de afgelopen decennia slechts twee moorden gepleegd. Titus Crown is de man die momenteel het lage misdaadcijfer op peil houdt. De ex-FBI agent is de eerste gekleurde sheriff die het stadje kent en dit gaat niet van een leien dakje. Hij houdt zijn hoofd geheven als hij beledigingen en vooroordelen ontvangt. Met een daadkrachtig en rechtvaardig optreden probeert hij de politieke en maatschappelijke problemen op te lossen, terwijl zijn privéleven ook niet op rolletjes loopt. Hij bekijkt zijn leven dag voor dat en dat gaat aardig. Totdat de gemeente ruw wordt opgeschrikt omdat een oud-leerling van de lokale school een onderwijzer heeft neergeschoten en op het schoolplein onsamenhangende teksten uitkraamt.

Kort maar krachtig: Alle zondaars zullen bloeden is indrukwekkend. Het verhaal begint met een hoofdstuk dat diverse stukken uit het rauwe verleden van het stadje bespreekt. De nare historie heeft haar sporen achtergelaten en heeft indirect ook nog steeds invloed op het stadje. Deze inleiding is naargeestig, maar wekt tegelijkertijd nieuwsgierigheid op. S.A. Cosby vertelt zijn verhaal op een kalme toon en juist deze beheersing weet door te dringen.

Titus is een intrigerend personage. Voorheen was hij werkzaam als FBI-agent elders in het land, maar de achteruitgaande gezondheid van zijn vader en de zorgen om zijn jongere broer hebben hem terug naar Charon County geleid. Hij is gezond, heeft een toegewijde vriendin en houdt van zijn baan. In de gemeenschap gaan echter geruchten rond dat de reden van zijn terugkeer hele andere oorzaken heeft. Alle zondaars bloeden laat je direct met het personage kennismaken, maar slechts stapsgewijs komt zijn charismatische karakter vrij. De sheriff is erg gesloten, maar draagt een warm hart bij zich dat zich op de juiste plaats bevindt. Hij is altijd respectvol en handelt met een goed geweten, waardoor je hem al snel in je hart sluit. Andere personages lijken niet altijd even goed geplaatst, maar de auteur zorgt dat elk ervan belang in het verhaal heeft. Hun karakters zijn uiteenlopend en vormen een mooie gehele gemeenschap. De slepende wijze waarop dingen in het boek worden onthuld, zorgt voor binding. Nieuwsgierigheid wordt constant geprikkeld en de interesse om meer te weten te komen is intens aanwezig.

De trage vertelling is uitstekend in balans. Cosby creëert met zijn nagenoeg perfecte combinatie van details, mystiek, spanning en moraal een boek dat maar met moeite aan de kant gelegd kan worden. Slapeloze nachten gegarandeerd! Is Alle zondaars zullen bloeden zo nagelbijtend spannend? Nee. Zijn de gebeurtenissen dan zo bruut? Zeker, maar slechts af en toe. De toestanden zijn naar en allesbehalve delicaat, maar er worden genoeg lichtpuntjes beschreven om een depressie te voorkomen. Het geheim is de vlekkeloze samenvoeging van kleine en soms luttele bouwstenen die de vertelling grandioos maken. De onbehaaglijke omstandigheden wekken een mistroostige sfeer op die lang na het dichtslaan van het boek nog voelbaar is. De inhoud is heftig. Alle zondaars zullen bloeden raakt.

Alle zondaars zullen bloeden heeft een interessant verhaal dat op een majestueuze wijze is uitgetekend tot een boek dat nog flinke tijd na blijft zinderen. Een kleine waarschuwing is echter wel gepast: de intensiteit van de vertelling is hevig en daardoor is het boek zeker niet voor iedereen geschikt.

Alle zondaars zullen bloeden

1  2  3  4  5

Een zwarte sheriff. Een seriemoordenaar. Een dorp op het punt om uiteen te barsten.

Titus Crown is de eerste zwarte sheriff van Charon County. In de afgelopen decennia hebben er in Charon slechts twee moorden plaatsgevonden. Maar met jaren ervaring als FBI-agent op zak weet Titus als geen ander dat geheimen altijd onder de oppervlakte etteren, ook in het schijnbaar rustige Charon, een land van illegaal gestookte whiskey, maisbrood en kamperfoelie.

Een jaar na de aanstelling van Titus wordt een onderwijzeres vermoord. De dader, een zwarte oud-leerling, wordt ter plekke doodgeschoten door de hulpsheriffs voordat Titus kan ingrijpen. Die etterende geheimen liggen nu open en bloot, klaar om het dorp uit elkaar te scheuren...

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman