Liefde in het weeshuis - Lizzie Page RECENSIE

Recensie: Liefde in het weeshuis - Lizzie Page

Liefde in het weeshuis is het derde boek in de Weeshuis-serie van Lizzie Page. De eerste boeken waren Het weeshuis en Een nieuw begin. Alles draait rond het Shilling Grange weeshuis, een weeshuis in een klein Engels dorpje, na de tweede wereldoorlog. Hoofdpersonage is Clara, de huismoeder van het weeshuis.

Van de drie boeken is het tweede boek, Een nieuw begin, het beste te noemen. Dit derde boek is zeker ook mooi, maar mist wat diepgang dat het tweede wel had en laat alles wat te mooi samenkomen, vermoedelijk omdat het de afsluiter van een serie is.

In dit laatste deel, Liefde in het weeshuis, bereiden de weeskinderen zich voor op Het Festival of Britain, iets waarmee men het moreel na de oorlog wenst op te krikken. Zij zullen er zingen onder de strenge begeleiding van buurvrouw Anita. Voor Clara hoeft dit allemaal niet, want zij heeft genoeg andere zaken aan haar hoofd en zou het liefst thuis blijven. Een van de jongens, Clifford, is niet zo een lieverdje en haalt allerlei streken uit. En dan krijgt Clara plots ook nog Denny toegewezen, die zijn beide ouders verloor in een auto-ongeluk.

En intussen blijft Ivor druk bezig met baby Patricia en is Clara bang dat hij nooit haar gevoelens zal beantwoorden, vooral als een opdringere buurvrouw stokken in de wielen dreigt te steken.

Liefde in het weeshuis is een boeiende historische roman, gebaseerd op echte feiten, die een goed beeld schetst van het naoorlogse Engeland en van het lot van de vele wezen. Opvallend is wel hoe vlot men toentertijd een kind kon adopteren, men bracht een paar bezoekjes en als het wederzijds klikte, werd het kind toegewezen. Adoptieouders konden ook zelf een kind uitkiezen, waardoor de oudere kinderen vaak gedoemd waren om in het weeshuis te blijven.

Het boek leest heel vlot en is makkelijk te volgen, zeker als je ook de vorige delen hebt gelezen.Jammer genoeg gaat er wel heel veel aandacht naar dat Festival of Britain, waardoor het verhaal van Clara wat meer op de achtergrond raakt en het op het einde plots allemaal wat te snel moet gaan. Een langer uitgewerkt einde was fijner geweest. Blijkbaar zouden er in het Engels nog twee delen volgen?

Lizzie Page studeerde politicologie en internationale betrekkingen en heeft een master in creatief schrijven. Ze werkte voorheen ook als nanny in Parijs en als lerares Engels in Tokyo, maar schrijver is haar favoriete job. Ze hield altijd al van het lezen over avonturen die vrouwen in het verleden beleefden, dus leek het haar logisch om historische fictie te gaan schrijven.

Ook al was dit derde deel misschien iets minder goed uitgewerkt dan de twee vorige, Deze Weeshuis-serie is heel fijn om lezen en maakt je nieuwsgierig naar nog meer boeken van Lizzie Page.

Het weeshuis 3 - Liefde in het weeshuis

1  2  3  4  5

De hartverwarmende historische roman gebaseerd op een waargebeurd verhaal, voor de lezers van Kristin Hannah, Rachel Hore, Anne Jacobs

Met het naderende Festival of Britain is Clara verheugd te zien hoe de kinderen zingen en zich samen voorbereiden op de auditie. Maar wanneer een getraumatiseerde jongen voor de deur staat krijgt ze de grootste opvoeduitdaging tot nu toe. Clara zoekt troost bij haar buurman Ivor, maar die is te druk bezig met zijn adoptiedochtertje Priscilla. Wanneer Clifford zich aansluit bij de zanggroep hoopt Clara dat hij zijn weg vindt, maar al snel brengt hij niet alleen hun geliefde plannen voor dit festival in gevaar, maar ook de toekomst van de andere kinderen. Zal Clara dit kunnen verhinderen, en zal dat samen met Ivor zijn?

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman