De verloren kinderen van Berlijn - Anna Stern RECENSIE

Recensie: De verloren kinderen van Berlijn - Anna Stern

De verloren kinderen van Berlijn is het tweede deel uit de serie De vrouwen van Berlijn. De serie speelt zich af in het Berlijn rond de jaren 1920-1925. Hulda Gold, de kraamvrouw uit de Bülow-wijk neemt ons als hoofdpersoon in de serie mee door het Berlijn waar zij woont en werkt.

In De verloren Kinderen van Berlijn verdwijnt er een pasgeboren baby. Hulda Gold die als verloskundige bij de bevalling van de Joodse vrouw was geroepen in een wijk die eigenlijk niet bij haar werkgebied hoort, zet alles op alles om het kind terug te vinden. Tegelijkertijd is de Berlijnse politie bezig met een vreemde zaak waar het wellicht om kindersmokkel gaat. Kan commissaris Karl North, Hulda behulpzaam zijn in haar zoektocht naar de baby en haar tegelijkertijd uit de gevarenzone houden?

Anna Stern geeft met De verloren Kinderen van Berlijn een mooi en duidelijk beeld van Berlijn na de eerste Wereldoorlog. Ze geeft met Hulda als symbool voor hoop, te midden van de chaos waar Berlijn zich in bevindt, het leven van die tijd weer. Stern schrijft beeldend zodat je de ellende in het 'Scheunenviertel' bijna kan ruiken en voelen. Deze beeldende schrijfstijl zorgt er ook voor dat je het boek in wordt getrokken. Stern schrijft makkelijk leesbaar, zeer begrijpelijke taal, niet te lange zinnen en ook redelijk korte hoofdstukken zodat er vaart in het verhaal blijft.  Ondanks deze verhalende beeldende schrijfstijl krijgen we behoorlijk wat thema's om de oren. Kinderhandel, antisemitisme, positie van de vrouwen, zuigelingenzorg, Joodse tradities, corruptie, toch niet de minste thema's.De inflatie die in Duitsland heerste rond 1923, de waarde van de DM daalde dusdanig dat de mensen met tassen vol papiergeld over straat liepen om een brood te kopen, het had uiteraard ook gevolgen voor de immigranten en ook toen al waren de joden het slachtoffer.

Anna Stern is zelf Duits, maar ze beschrijft hier de opkomst van het corrupte politieorgaan, de Nationaal-Socialistisch Duitse Arbeiderspartij en de push die zij aan de Jodenhaat gaven. Daartegenover speelt het verhaal van de zoekgeraakte baby die in het 'Scheunenviertel" is geboren..

"Het Scheunenviertel is net een dicht struikgewas: het beschermt de mensen tegen gevaren van buitenaf maar het verbergt ook geheimen voor buitenstaanders."

In dit tweede deel van de serie weet Stern de figuur Hulda verder uit te diepen. Hulda is deels Duits en deels Joods, zeker in de tijd van de inflatie heeft dat ook effect op haar. Daarnaast komt ze in dit deel direct in contact met de Joodse tradities die ze zelf niet goed kent. Je voelt bij Hulda steeds duidelijker de vraag "Waar hoor ik nu bij?" om het maar niet te hebben over hoe de omgeving daarover denkt.

De verloren Kinderen van Berlijn is een mooie historische roman die het leven van die tijd geweldig beschrijft, daarnaast is er een stukje spanning wat samenhangt met het onderzoek van de Duitse recherche omtrent de kindersmokkel en tot slot zijn er ontwikkelingen in de relatie die Hulda heeft met Karl North. Aldus voor een ieder wat wils, met de nadruk op het historische deel.

Deel drie komt uit in Juni 2024 dat wordt weer een boek om naar uit te kijken en ook deel 4 is in de maak.

Recensie: De verloren Kinderen van Berlijn - Anna Stern

De verloren kinderen van Berlijn

1  2  3  4  5

Historische fictie voor de lezers van Corina Bomann, Marie Lamballe en Marie Lacrosse

Berlijn, 1923. De Berlijnse verloskundige Hulda Gold wordt opgeroepen om te helpen bij een bevalling. Hoewel het Joodse gezin volgens zijn eigen strikte regels leeft, wint Hulda het vertrouwen van de jonge moeder. Als de pasgeborene na een paar dagen op mysterieuze wijze verdwijnt, raakt ze dan ook betrokken bij de zoektocht. Hoe kan een pasgeboren baby verdwijnen in deze hechte gemeenschap?

Hoe verder Hulda de sporen volgt, hoe meer weerstand ze ervaart, want de bewoners van de wijk hebben allen hun goed bewaarde geheimen. Al snel blijkt dat de Berlijnse politie tegelijkertijd op zoek is naar kindersmokkelaars en Hulda ziet een verband. Kan commissaris Karl North haar helpen de baby te vinden? En lukt het Hulda om zelf het gevaar te ontlopen?

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman