Do you speak Barbie? - Robin Broos RECENSIE

Recensie: Do you speak Barbie? – Robin Broos

In Do you speak Barbie? neemt Robin Broos je mee langs alle feiten, mythen en het ontstaansverhaal van Barbie. Daarnaast worden er diverse bijzondere verzamelingen en verzamelitems omschreven én wordt je als lezer meegenomen in wie allemaal geïnspireerd werden door Barbie.

De opbouw van Do you speak Barbie? is logisch. Er zijn delen over de pop zelf, de mode, het icoon, het merk, de evolutie en de film. Binnen die delen zijn er diverse afwisselende hoofdstukken over de geschiedenis, feiten, mythen en bekende verzamelaars. Ook wordt de geschiedenis van de makers van Barbie vertelt en de belangrijkste betrokkenen daarna. Dit maakt van Do you speak Barbie? een volledig en uitgebreid boek. De afwisseling in de hoofdstukken tussen geschiedenis en lijstjes is erg prettig en maakt dat Do you speak Barbie? niet snel saai wordt. Zo bevat bijvoorbeeld het deel over de mode een hoofdstuk over alle bijzondere ontwerpers die een outfit voor Barbie hebben ontworpen maar is er ook een heel hoofdstuk te vinden over de kleur Barbieroze en een lijstje van de duurste stukken in de kledingkast van Barbie. De relatief korte hoofdstukken maken het een boek dat je gemakkelijk even oppakt en ook gemakkelijk weer even weglegt. Het is niet een boek dat je in één keer van voor tot achter uitleest, daarvoor is de inhoud niet spannend genoeg.

De schrijfstijl van Robin Broos is prettig en leest gemakkelijk weg. Dit zorgt ervoor dat de soms wat droge info levendig gebracht wordt. Hij weet de mythes rondom Barbie tegelijkertijd op wat smeuïge wijze te brengen maar de waarheid niet uit het oog te verliezen. De vormgeving van Do you speak Barbie? is helemaal passend bij het onderwerp Barbie op een stijlvolle rustige manier. Naast het standaard zwart en wit zijn alle quotes en illustraties in Barbieroze, wat de beleving van Do you speak Barbie? compleet maakt.

Samengevat is Do you speak Barbie? een echt hebbeding voor alle Barbiefans. Alle info is natuurlijk ook via andere kanalen te verzamelen maar het is leuk om alles gebundeld bij elkaar te hebben en het geheel af en toe eens door te bladeren en te lezen.

Do you speak Barbie?

1  2  3  4  5

Al 65 jaar kleurt Barbie ieders jeugd roze. En anno 2023 worden de poorten naar Barbieland meer platgelopen dan ooit, na de swingende én kritische succesfilm van Greta Gerwig en Margot Robbie. Maar hoeveel weten we nu eigenlijk echt over deze veelbesproken pop en haar al dan niet stereotiepe universum? Hoe zit het met de gigantische impact van Barbie op mode, architectuur en popcultuur? Is Barbie een inclusief en feministisch icoon, of net het boegbeeld van ongebreideld consumentisme?

Filmjournalist Robin Broos graaft zich een weg door de bewogen geschiedenis achter het Barbie-imperium. Hij doorspit de archieven, interviewt experts en critici en verzamelt bijzonder fanmateriaal. Van de eerste hersenspinsels van uitvindster Ruth tot het Mattel-merk vandaag, van de vintage jarenvijftig-looks tot de moderne TikTok-hypes.

Do you speak Barbie? is een knappe weergave van alle Barbiegerelateerde plaatsen, mensen, films, liedjes en meer, in woord én beeld.

• Rozen & revolutie - Sarah Maclean

• De lijst van Violet Sopjes - David Vlietstra