Stralende sterren - Nora Roberts RECENSIE

Recensie: Stralende sterren – Nora Roberts

Stralende sterren is het tweede deel in De sterren van Mithra-serie. Het bevat Als een blauwe vlam, het verhaal over Grace, die de derde diamant bewaarde en haar liefdesverhaal met inspecteur Seth. Het tweede verhaal in Stralende sterren is een op zichzelf staand verhaal, Betoverend licht. Hierin gaat FBI-agent Roman voor een opdracht undercover in een herberg maar wordt verliefd op de eigenaresse, die tegelijkertijd ook zijn hoofdverdachte is.

Net als het eerste deel van De sterren van Mithra zijn ook de verhalen in Stralende sterren eerder uitgebracht. Veel eerder, namelijk in 1998 (Als een blauwe vlam) en 1989 (Betoverend licht). Dit is goed om in je achterhoofd te houden bij het lezen van deze verhalen want ze zijn namelijk nogal ouderwets qua man-vrouw verhoudingen en soms ook qua taalgebruik. Ondanks de wetenschap dat het verhaal zo lang geleden is geschreven, stoort dit regelmatig in het verhaal.

De opbouw van beide verhalen is logisch en de combinatie van spanning en romantiek maakt dat beide verhalen gemakkelijk weglezen. Beide verhalen in Stralende sterren zijn simpel en de lezer hoeft er niet al te veel bij na te denken, prima laagdrempelig vermaak dus. Vooral het begin van Als een blauwe vlam is pakkend als Seth denkt dat Grace vermoord is en ze vervolgens binnen komt lopen. Bij Betoverend licht spreekt de omgeving erg tot de verbeelding van een eiland waar veel walvissen gespot kunnen worden.

De schrijfstijl van Nora Roberts is aangenaam en toegankelijk. Haar schrijfstijl is daarnaast heel beeldend waardoor het geen enkele moeite kost om de verhalen van Stralende sterren voor je te zien. Waarom er gekozen is voor de combinatie van deze twee verhalen in Stralende sterren is onduidelijk omdat Als een blauwe vlam bij De sterren van Mithra serie hoort en Betoverend licht en op zichzelf staand verhaal is. Het is aan de andere kant ook niet storend.

Voor wie graag wil weten hoe De sterren van Mithra afloopt is Stralende sterren natuurlijk een aanrader, het zorgt ervoor dat het gehele verhaal goed wordt afgerond. Het geheel is te omschrijven als prima vermaak voor wie van dit genre laagdrempelige, wat ouderwetse feelgood met een dosis spanning houdt.

De sterren van Mithra - Stralende sterren

1  2  3  4  5

Als een blauwe vlam: Als Grace haar huis binnenkomt en er een onbekende aantreft, krijgt ze de schrik van haar leven. Inspecteur Seth Buchanan is op zijn beurt geschokt wanneer hij Grace ziet, want hij dacht dat ze vermoord was. Maar van alle raadsels die hij moet oplossen, is Grace zelf nog wel het grootste mysterie...

Betoverend licht: FBI-agent Roman DeWinter verbaast zich erover dat een plek die zo mooi is als Orcas Island het hoofdkwartier van een criminele bende is. En dat Charity Ford, de eigenaar van de knusse Whale Inn, daar ook bij betrokken zou zijn, kan hij al helemaal niet geloven. Of laat hij zich misleiden door haar onschuldige uitstraling?

• Rozen & revolutie - Sarah Maclean

• De lijst van Violet Sopjes - David Vlietstra

• In nevelen gehuld - Eva Björg Aegisdóttir