Breek ons. Niet. - Laura Kneidl RECENSIE

Recensie: Breek ons. Niet. - Laura Kneidl

Het verhaal van April en Gavin gaat eindelijk verder. Nadat Laura Kneidl ons bij Vergeet ons. Niet. weer achterliet met een hoofd vol vragen, gaan we er eindelijk achter komen of het ooit nog goedkomt. April kwam erachter dat haar dronken - ik weet er niets meer van -  ontmaagding met Gavin was. Die ene persoon die ze voor 100% vertrouwde heeft haar al die jaren in het ongewissen gelaten. Haar in haar eentje achtergelaten alsof ze een goedkope one night stand was. De pijn die ze hier al jaren door moet verwerken kan ze niet zomaar aan de kant zetten. De hechte vriendschap, de net gestarte relatie, het lukt haar niet meer.

Breek ons. Niet. is het vierde deel in deze serie van Laura Kneidl. Deel drie en vier gaan over de verhoudingen tussen April en Gavin. Het is niet per sé nodig om deel één en twee te lezen, maar aangezien het erg goede boeken zijn, is dat wel een aanrader!

Laura Kneidl geeft aan het begin van haar verhaal al aan dat op de laatste bladzijde een triggerwarning geschreven staat, om zo de leeservaring van iedere lezer zo aangenaam mogelijk te maken. Zo komen er ook in dit deel heftigere thema’s naar voren. Zo krijgt Gavin te maken met een moeder met alcoholisme, hij heeft zijn vader gevonden na zijn suïcide, moet omgaan met rouw en doordat zijn moeder niet met het verlies kan omgaan moet hij in de rol van de ouder stappen. Hij moet proberen de eindjes aan elkaar te knopen, heeft twee banen, verzorgt zijn moeder en krijgt er niets voor terug. Niet gek dat ook hij met depressieve gedachten te kampen krijgt. Wanneer hij leert te praten over zijn problemen komt hij erachter dat zijn vrienden altijd voor hem klaarstaan en ze samen door de donkere dagen zullen vechten.

Na deze opsomming lijkt het alsof Breek ons. Niet. een enorm dramatisch boek is. Dit is zeker niet het geval. Laura Kneidl weet de thema’s op een dusdanige manier af te wisselen met liefde, bijbaantjes en feestjes, dat het nooit een te zwaar verhaal wordt. Het is er wel een die je liever niet neerlegt en het liefst in 1 adem uitleest.

De zinspeling op een verhuizing van Megan naar Melview laat hoop bloeien op een eventueel vijfde deel. Dit deel gaat ook komen! Nog meer mooie verhalen van Laura Kneidl om naar uit te kijken. Hopelijk is de vertaling snel binnen!

Raak me. Niet. 4 - Breek ons. Niet.

1  2  3  4  5

April geloofde dat ze bij Gavin eindelijk de liefde had gevonden waar ze zo naar verlangde. Ze gaf voor de tweede keert haar hart aan hem. Wat zo perfect leek, eindigde voor April opnieuw in liefdesverdriet. Ze heeft geen andere keuze dan eindelijk haar gevoelens voor Gavin te vergeten. Dat blijkt erg lastig als ze samen moeten werken aan een project. Gavin doet Aprils verraderlijke hart nog steeds snel kloppen. Maar hoe kan ze hem vergeven als ze hem niet langer vertrouwt?

• Rozen & revolutie - Sarah Maclean

• De lijst van Violet Sopjes - David Vlietstra

• In nevelen gehuld - Eva Björg Aegisdóttir