Voor altijd regen - Meke Levenga RECENSIE

Recensie: Voor altijd regen - Meke Levenga

Dit boek gaat over Everly-Raine, zij heeft net de middelbare school afgerond en begint na de zomer met een nieuwe studie op een universiteit ver weg van huis. Ze verhuist dus naar een nieuwe stad, ontmoet nieuwe vrienden en begint in feite helemaal met een schone lei. Ze wordt lid van een band waarin ze de leadzangeres wordt. Everly-Raine is helemaal gelukkig en heeft het de eerste paar maanden erg naar haar zin op de campus, echter gaat het na een tijdje mis. Haar vrienden laten haar in de steek, de studie blijkt best pittig, en ze lijkt ook nog haar woonruimte te verliezen. Everly-Raine ziet het allemaal niet meer zitten, komt er nog wat van haar studenten droom terecht, of valt alles in het water?

Voor altijd regen is een psychologische roman voor young-adults, geschreven door Meke Levenga. Levenga is een jonge auteur, haar eerste boek, de detective/thriller Identiteit is een goed boek, de verwachtingen waren dus hoog bij Voor altijd regen. Echter viel dit tegen, Levenga heeft een totaal andere schrijfstijl geïmplementeerd in dit boek, het lijkt soms een soort dialoog tussen de gedachten van Everly-Raine, en wat er daadwerkelijk gebeurt. De schrijfstijl is langdradig, en het vlakke plot zorgt ervoor dat het niet erg uitnodigend is om verder te lezen. De redenen dat Everly-Raine zich niet lekker in haar vel voelt komen een beetje willekeurig uit de lucht vallen, en het is erg duidelijk dat de redenen later zijn bedacht om het verhaal een bepaalde kant op te drukken, dit is totaal niet logisch gedaan, en erg willekeurig. Het plot was ook niet heel realistisch, van de ene op de andere dag was er van alles veranderd en ineens viel Everly-Raines' hele leven uit elkaar.

Van een psychologische roman verwacht je een bepaalde mate van diepgang, helemaal omdat de flaptekst aangeeft dat dit boek over 'trouw blijven aan jezelf' en 'je eigen plekje vinden op de wereld' gaat. Echter viel dit tegen, zo psychologisch was dit verhaal helemaal niet. De leeftijdsgroep waarop young-adult boeken gericht zijn, is mentaal kwetsbaar. Dit soort psychologische romans zouden een soort herkenning kunnen bieden voor jongvolwassenen die tegen hetzelfde strijden. Echter valt dit boek totaal buiten de boot en denk ik niet dat iemand hier zichzelf in zou kunnen herkennen.

Voor altijd regen is het derde boek van Meke Levenga, en dit is te merken. Haar debuut-detective Identiteit is van goede kwaliteit, echter is dit boek het tegenovergestelde. Misschien past het genre detective / thriller beter bij Levenga. Ik heb in ieder geval niet genoten van dit langdradige boek, ik zou het ook niet aanraden.

Voor altijd regen

1  2  3  4  5

en nieuwe school, een nieuw begin, een nieuw leven. Everly Raine start haar eerste jaar aan de universiteit en probeert haar weg te vinden. Ze ontmoet mensen en wordt zelfs leadzangeres in een band. Maar net als ze eindelijk haar plekje vindt, valt alles uit elkaar: haar vriendschappen, haar studie en haar thuis. Haar studentendroom hangt aan een zijden draadje. Terwijl ze zich door de tegenslagen heen worstelt, ontdekt ze dat zelfs na de regen de zon altijd weer zal schijnen

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman